Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

I varje nummer av tidningen svarar chefscoach Malin Trossing på en ledarfråga. Malin Trossing är ledarskapsexpert med fokus på mod och effektivitet. Hon coachar chefer och ledare, föreläser och har skrivit flera uppskattade ledarskapsböcker.

Till och med nr 1 januari 2016 svarade coach Patrick Grimlund på ledarskapsfrågorna. Han är civilekonom med en filosofie magisterexamen och arbetar med coaching för chefer, ledare och entreprenörer. Han är även känd som programledare i ”Lyxfällan”.

Äldre kollega lyssnar inte

Fråga: Jag är en yngre chef som har problem med äldre medarbetare som vägrar att lyssna på mig, hur ska jag göra?

Svar: Det låter på dig som att du utgår ifrån att det är på grund av åldern, att din medarbetare är äldre, som han vägrar lyssna på dig. Är du säker på att det är åldersrelaterat? Kan det ha andra orsaker? Har du frågat din medarbetare vad problemet är? Vad innebär chefskapet för dig? Han kanske har svårt med din chefsstil, eller om du exempelvis inte ger klara direktiv och åsikter. Många nya chefer lyssnar och tar in väldigt mycket av medarbetarnas idéer och förslag, utan att för den skull göra avkall på sina egna ställningstaganden. Hur är det för dig? Vad upplever du som svårast? Äldre anställda kan ha andra värderingar än de unga.
Det är extra viktigt att vara förberedd med förklaringar för att vinna förtroende och stöd när man är ung och entusiastisk. En del medarbetare utvecklas bäst genom att praktiskt pröva på nya arbetssätt medan andra motiveras bättre med mer generella direktiv.
Träna på att vara lyhörd för dina medarbetares olika behov! Men mitt bästa råd är: ta ett möte med din medarbetare och ventilera saken! Fråga, lyssna, utan att döma. Fråga vad du kan göra för att få honom att lyssna. Han kanske tror att du inte tycker att han är bra nog, att du inte värdesätter hans erfarenhet? Det kan finnas tusen anledningar, men det är din skyldighet som chef att ta reda på vad saker gäller och hur situationen kan bli bättre.
Visa att du är trygg i din roll. Jag stöter ofta på chefer som inte tycker att de får respons från medarbetare utan att det har något med ålder att göra. Det gäller att försöka titta på verksamheten objektivt, över generationsgränserna. Lås dig inte av ålderstänket.