Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Anna Bennich porträtt allvarlig kvinna i prickig blus vid bord
Anna Bennich. Foto: Caroline Andersson.

Psykologen: ”Stress är ett samhällsproblem”

Det går inte enbart att skylla på en dålig chef, odugliga kolleger eller ineffektiv organisation. Stress är ett samhällsproblem som kräver en attitydförändring på samhällsnivå. Men det går också att göra små förändringar på jobbet och i vardagen, diskutera stress och lyssna på varandra, säger psykologen Anna Bennich.

Både forskning och undersökningar bland Civilekonomernas medlemmar visar att stress och arbetsrelaterade besvär ökar även bland ekonomer.

Medelålders kvinna ler porträtt Anna Bennich psykolog
Anna Bennich. Foto: Peter Knutsson.

– Gränsen mellan vilka de drabbade branscherna är har suddats ut något, säger psykologen Anna Bennich. Värst drabbade är fortfarande arbetsplatser med höga krav och små möjligheter att påverka sin arbetssituation, ofta traditionella kvinnoyrken. Men idag drabbas i stort sett alla typer av arbetsplatser.
Snart kan du lyssna på Anna Bennich och hennes tankar kring stress och arbetsliv. 

– Vårt samhälle har blivit sämre på att erbjuda återhämtning. Tidigare kunde man sitta på ett tåg och titta ut genom fönstret. Nu utnyttjar vi tiden: fikar, jobbar och planerar nästa möte. Tekniken gör oss alltid anträffbara. Vi svarar på jobbmejl innan vi går ochlägger oss och undrar sen varför vi har svårt att sova.

Att vara stressad är inget problem i sig. Det är när stresspåslaget inte avlöses av återhämtning problemen uppstår. Och i slutänden är det vi själva som bär ansvaret för vår hälsa och våra stressnivåer.

– Det kräver inte alltid radikala förändringar, som att byta jobb, skilja sig eller blir fåraherde på Gotland. Man kan istället återinföra den gemensamma fikapausen på jobbet. Fråga dig om du måste skynda till bussen, eller om du verkligen inte kan komma lite sent. Och man måste inte gå på yoga eller se på Game of Thrones bara för att alla gör det. Och man är inte en dålig förälder bara för att man hoppar över ett föräldramöte.

Det finns också saker man kan göra på jobbet. Fyller man kalendern finns det inte tid för krånglande datorer, sista minuten beställningar eller krismöten. Och då hamnar man hela tiden efter.

– Ta tid till att lyssna på en stressad kollega. Man behöver inte ha någon stor lösning på kollegans problem. Att känna att någon lyssnar sänker stresshormonnivåerna i kroppen på ett mätbart sätt.

Ta dig tid att fundera över din egen stress. Anna Bennich föreläser på Kistamässan, läs mer här.

Företagsledningen kan också göra förändringar för att lyfta personalens hälsa.

– Lägger man HR-frågor sist på agendan för ledningsgruppsmöten är alla redan trötta och stressade. Börjar man istället med att diskutera personalens hälsa får frågan mer uppmärksamhet.

Men i grund och botten är stress ett samhällsproblem som kräver både politiska beslut, forskning och enträgen opinionsbildning för att få till en attitydförändring.

– Vi är så besatta av att spara tid och vara effektiva att vi har rationaliserat bort tid för återhämtning. Det måste vi ändra på, avslutar Anna Bennich.

Kom och lyssna på Anna Bennich, hon ger dig konkreta verktyg för att hur du kan hitta en bättre nivå på din egen stress.

Sömn och stress

Enligt en enkät bland Civilekonomernas medlemmar har sömnproblem blivit vanligare. Både att inte kunna somna och att sova utan att bli utvilad. Sömnproblem är ofta kopplade till stress, säger Anna Bennich.

– Att inte kunna somna är i sig väldigt stressande och ökar adrenalinpåslaget, som gör det ännu svårare att sova, och så vidare i en ond cirkel. Har man provat alla goda råd om kamomillte och temperatur i sovrummet utan resultat krävs riktig hjälp. Som väl är finns det hjälp som fungerar, framför allt inom kognitiv beteendeterapi.

 

Stress och återhämtning

  • Våga skrota. Ta dig tid till att göra kravlösa saker kopplade till vila, lust och intresse.
  • Förbjud övertid. Det som hinns med hinns med. Det finns exempel på företag som infört det med goda resultat.
  • Sätt en gräns på kvällen när du inte längre tar emot jobbkommunikation i någon form. Ju tidigare desto bättre.
  • Prata om stress på jobbet. Lyssna på varandra. Inled ledningsgruppsmöten med att diskutera personalhälsofrågor.
  • Återinför gemensam fikapaus.
  • Kamomillte i all ära, men KBT fungerar bättre vid sömnsvårigheter.

Källa: Anna Bennich

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se