Yngre storstadsbor väljer digitala banker
De traditionella bankkontoren utmanas idag av digitala tjänster som erbjuder möjlighet att föra över pengar via appar med några klick i mobiltelefonen, enkelt, snabbt och billigt.
Teknikens möjligheter lyfter frågan om behoven av bankkontor och resultatet från en undersökning som Novus gjort på uppdrag Svea Ekonomi visar att nästan var fjärde tillfrågad föredrar en bank med digital funktionalitet utan kontor, framför en bank med fysiskt kontor med traditionell, personlig service.
Läs också: Så går det för bankerna
– Det är en utmaning för de traditionella bankerna att kunna erbjuda snabba, billiga och digitala lösningar och samtidigt ha stora organisationer med många fysiska kontor, säger Anders Lidefelt, vice vd för Svea Ekonomi som är en av dem som erbjuder digitala lösningar.
Men uppfattningen om den fysiska bankens vara eller inte vara varierar, kanske inte oväntat mellan stad och landsbygd. Betydelsen av ett fysiskt bankkontor ökar med färre människor på orten. På landsbygden efterfrågar nästan åtta av tio tillfrågade en bank med traditionell service och kontor. I storstäder är det sex av tio som föredrar den traditionella bankens personliga service.
Bland stockholmarna vill 33 procent ha en digital bank utan några kontor. Däremot är det bara 13 procent av smålänningar, ölänningar och gotlänningar som föredrar att vara utan bankkontor.
Läs också: Eftersläpande bankbransch ser hoten skingras
Behovet av ett bankkontor varierar också beroende på ålder. Bland de yngre är det 30 procent som föredrar den digitala lösningen framför kontoret medan 76 procent av ålderspensionärerna vill ha kvar bankernas fysiska kontor, visar undersökningen.
Sett till yrkesgrupper är skillnaderna mindre. Bland tjänstemän och arbetare vill 63 – respektive 70 procent ha en traditionell bank. Bland studerande vill 55 procent ha det.