Verktygen som underlättar distansarbete
Här är verktygen som underlättar distansarbete:
Smartaste appen
Slack är ett molnbaserat samarbetsverktyg för datorer och mobiler som har blivit allt mer populärt i verksamheter där en del medarbetare arbetar på distans regelbundet. Grunden är en kommunikationstjänst som ersätter mejl, kanaler och sms. Men det finns också en rad tredjepartsappar som adderar funktioner. Det här är några av de mest populära:
- Trello, en slags anslagstavla för projektplanering.
- To-Do Bot, för smidig hantering av att-göra-listor.
- Workingon, ger snabb överblick över projektutvecklingen.
- Confluence, kan bidra till ännu bättre kommunikation.
Läs mer: Framtidens affärssystem
Riktlinjer för ökad säkerhet
Offentliga wifi-anslutningar är långt ifrån alltid tillräckligt säkra för att kunna användas för uppkopplingar mot företagets verktyg eller dokumentsystem. Se till att ha några riktlinjer som gör det helt tydligt vilka system som man inte får använda i sådana lägen.
Öka säkerheten genom ett fysiskt skydd i form av sekretessfilter för skärmen på bärbara datorer. Filtret gör att obehöriga inte kan komma åt känslig information genom att kika över axeln på användaren. Det finns numera också bärbara datorer som har inbyggt sekretessfilter.
Läs även: Svårt hantera det flexibla arbetslivet
Utrusta hemmakontoret
Slarva inte med arbetsmiljön om du sitter hemma och arbetar. Utgå från att du ska ha lika bra ergonomi samt ljus- och ljudförhållanden som när du är på kontoret.
Se också till att du har en högkvalitativ kamera – antingen i datorn eller separat – så att du syns bra i videomöten. Apropå videomöten: ordna en bra plats, med gynnsamt ljus och lugn bakgrund, där du kan sitta under mötena.
Läs också: Mindre stress med digital kontroll
Bli medlem
Vill du också ha möjlighet att arbeta hemifrån? Du som medlem har tillgång till rådgivning om bland annat enskilda överenskommelser som handlar just om villkoren utöver ditt anställningsavtal.