Växande framtidstro bland småföretagare inom redovisning och revision
I vintras sjönk framtidstron för småföretagarna inom revison, men nu ökar den igen. Tron på försäljningsökningen kan bero på att företagen har blivit bättre på att paketera för kunder med digitala behov. Nytänkande bolag och startups som WREBIT och Dooer har även påskyndat den digitala förflyttningen hos traditionella redovisningsföretag.
Läs också: Revision behöver bli mjukare
– Hela branschen ställer om från att sälja manuella arbetstimmar till att arbeta med analys och rådgivning – som en följd av digitaliseringen. Möjligtvis ser vi också att branschen nu går från ord till handling när det gäller att investera i mjukvara som underlättar får såväl kunderna som levererande företag. Antagligen kan det ha påverkat framtidstron inom branschen, säger Per Asplund, Content Manager på Visma.
Har småföretagande revisorer alltså blivit mer digitala?
– Ja, det tror vi. Och antagligen gör det att de känner sig bättre rustade för kommande sex månader än föregående period.
I vintras sjönk som sagt framtidstron för småföretagarna inom revision. Då trodde bara 29 procent av småföretagarna i branschen att försäljningen skulle att öka under första halvåret 2018 och en av fem trodde att den skulle att minska. Men första halvåret verkar alltså ha bjudit på mer positiva tongångar än väntat. Småföretagarna flaggar inom revision om att förväntningarna för försäljningen ökar något. Enligt Vismas Affärsbarometer så tror fyra av tio småföretagare inom redovisnings- och revisionsbranschen att deras försäljning kommer öka under det kommande halvåret.
Mathilda Bengtsson är en av de småföretagande redovisningskonsulter som tycker sig känna att framtiden ter sig ljus, och att digitaliseringen inte förändrar kundmötet.

Läs också: Här är nya kraven för revisionsutbildningen
Affärsbarometern bygger på en ny undersökning bland totalt 824 små och medelstora företag över hela landet. Det gör att man nu lämnar den mest negativa framtidstron och i stället hamnar småföretagarna inom revision på plats 12 av 15 på listan över mest optimistiska branscher.
Samtidigt sjunker framtidstron inom reklam, PR och kommunikation där det också finns många ekonomer.
– Vi tycker oss märka av att fler och fler stora och medelstora bolag plockar hem sin produktion av reklam, PR- och marknadskommunikation går alltså mot mer inhouse-produktion. Det kan ha satt avtryck i mindre tillförsikt för framtiden hos de mindre aktörerna i den branschen, säger Per Asplund på Visma.
Läs också: Mjuka värden nästa stora trend för ekonomer
Sammantaget räknar över hälften av landets småföretagare, 51 procent, med ökad försäljning under de kommande sex månaderna. Det innebär att framtidstron är ännu starkare än i höstas, och att den positiva trenden bland småföretagarna fortsätter.
– De mindre företagen skapar de flesta jobben i Sverige och står för hälften av näringslivets omsättning. Den växande optimismen ger goda förutsättningar för såväl ökade intäkter som ökad sysselsättning. Förhoppningsvis även inom redovisning och revision, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.