Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Mörkhårig kvinna med lugg pratar om
Sara Ingvarsson.

Uppmärksamma dina medarbetare

Vi behöver alla bli bekräftade på jobbet. I ledarrollen ingår att regelbundet uppmärksamma samtliga medarbetare – inte bara favoriterna. I annat fall ökar risken för ökad osäkerhet och fel fokus bland medarbetarna.

 rollen som chef ingår att ge medarbetarna uppmärksamhet – och se till att de känner sig uppmärksammade. I annat fall ökar risken direkt för att vissa medarbetare blir osäkra och lägger onödigt mycket fokus och tid på att få dig att se vad de gör.

– Hur du som chef själv premieras är viktigt i det här sammanhanget. En del mätmetoder gör att du lätt kan lockas att vara alltför operativ, helt enkelt för att bidra till resultatet. Men ditt jobb är att underlätta för medarbetarna att göra bra ifrån sig, säger Sara Ingvarsson, leg. psykolog och konsult inom organisationsutveckling.

Feedback framgångsfaktor

Sedan gäller det att få medarbetarna att känna att de gör ett bra jobb, och att du märker det.

– Men att gå omkring och säga ”bra jobbat” till alla regelbundet är inte heller hållbart; det blir tidsödande i längden. Utgångspunkten måste vara att de själva kan förstå när de presterat och kan känna sig nöjda. Det gör du genom att, tillsammans med personalen, se till att det blir tydligt vad som är betydelsefullt för verksamheten.

Kvalitet måste kunna mätas enkelt, i kommunikationen gentemot medarbetarna behöver det handla om något som de kan påverka själva.

Konsten att bli sedd av din chef

– Det finns många organisationer som är duktiga på att mäta till exempel väntetider, men det kan öka frustrationen hos en medarbetare eftersom det är ett stort antal faktorer som är inblandade då.

Men uppmärksamhet är alltså fortfarande viktigt, och på alla arbetsplatser varierar det mycket hur duktiga individerna är på att ta för sig och be om uppmärksamhet.

– För att inte missa de som är mindre bra på det går det att helt enkelt utgå från listan med medarbetare och tänka efter vilka du har interagerat med under veckan. Se till att fokusera på de andra nästa vecka. Att utgå från att göra ”stickprov” är fullt tillräckligt, för du kan knappast förväntas kunna ha koll på alla i detalj.

Elva sätt att misslyckas som chef


Annons:

Bli medlem i Akavia.

 

 

 

 

Mer från: , ,