Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Behandla medarbetarna som du behandlar dina kunder

Alla vill vi bli behandlade med respekt och tillit. Varför använda sig av en policy mot kunderna och en annan mot medarbetarna? Coach Ella Wahlgren vill att vi ska sluta krångla.

Med den ökande konkurrensen börjar allt fler företag att prata om kundvård och hur man ska ta hand om kunderna. Men ofta blir det krångligt.

Läs också: Professor Alvesson – ”Våga ifrågasätt din arbetsplats”

Förenkla i stället och applicera samma tänk om kundvård på medarbetarna. Ella Wahlgren är coach och ligger bakom den egna metoden Heppologi som går ut på att ta hand om medarbetarna på samma sätt som du tar hand om kunderna.

– För att något ska fungera måste det vara enkelt. Enkelt att ta till sig, att anamma och leva efter, säger hon.

Läs också: Nu styr medarbetarna bilden av företaget

När man pratar service och bemötande så pratar man oftast om externa faktorer, lyssnar, undersöker kunder och anpassar sig efter hur man kan behålla kunderna. Arbetet med kundvård är aktivt, samtidigt som den post som ligger högst i en resultatrapport är medarbetarna. Ella Wahlgren menar att hemligheten till att skapa ett riktigt bra kundbemötande är att ha samma tanke mot sina medarbetare som mot kunderna:

– Förstå vidden av att alla medarbetare är en del av ditt företag. Det är lätt att det blir en klyscha av den tanken men vad händer om man bakar in det tänket i vardagen på ett enkelt sätt, som i sin tur blir ett sätt att leva i vardagen. Idag har företag inte råd att arbeta aktivt med sina medarbetare. Det tar inte mer tid, så länge man anammar detta sätt tillsammans.

Läs också: Hon får pris för modell om samarbete

Det här är Heppologi

Arbeta konkret med det interna bemötandet –då kommer det externa bemötandet av sig självt. Man skulle till och med kunna säga att man inte behöver jobba med kundbemötande så länge man jobbar aktivt med medarbetarbemötande.

Engagerade medarbetare är en konkurrenskraft. Verksamheten vilar i händerna på dem. Genom att förstå kraften av att hjälpas åt, respektera och lyfta varandra når man långt såväl i bemötande av kunder som av kollegor. 

Lägg energin på det positiva – då blir det roligare. Det kommer alltid finnas personer som skyller på att det sitter i väggarna – men om merparten väljer att inte göra det så tar dessa personer mindre plats och energin läggs på det positiva.

Feedback – både positiv och negativ feedback som ges naturligt skapar förutsättningar att fokusera framåt. Komplettera medarbetarsamtalen med att fråga dina medarbetare var de befinner sig på en skala mellan 1-10 vid fikat. Följ upp svaret, varför hamnar hen på just den siffran på skalan den här veckan.

Alla dagar är inte perfekta. Att det finns en förståelse för att vi är olika på arbetsplatsen ger utrymme till att vara sig själv. Kan man hitta och känna sig trygg med detta så blir det också äkta engagemang. Var medveten om att alla dagar inte är perfekta. Inse att du ibland faller utanför din bubbla och att det är fullt naturligt.

Mer från: ,