Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Se upp när du jobbar hemma – gdpr gäller även i kriser

It-säkerheten vid arbete hemifrån kan både handla om att undvika att skadliga program tar sig in i systemet och att inga dokument med känslig eller affärskritisk information hamnar i orätta händer. Och att du hanterar uppgifter korrekt som lyder under gdpr-lagen är lika viktig om du jobbar hemma som om du sitter på kontoret.

Oavsett om hemarbetet sker vid enstaka tillfällen eller har en mer långvarig karaktär är det samma rutiner som gäller, konstaterar Karin Malmström, förhandlare och rådgivare på Akavia. 

Mörkhårig kvinna med uppsatta hår, klädd i svart tröja och med ett färggrannt kulhalsband
Karin Malmström

– För att kunna upprätthålla it-säkerheten är det ytterst viktigt att alla medarbetare är medvetna och följer de riktlinjer och rutiner som arbetsgivaren har tagit fram. Behandlar man känsliga personuppgifter ska arbetet alltid ske mot säkra nätverk – de flesta hemnätverk är säkra – med tvåfaktorsautentisering för inloggning, säger hon. 

Högt it-tryck minskar säkerheten i hemmakontoret

Hon understryker att det är många av Akavias medlemmar som regelbundet hanterar en stor mängd känsliga och extra skyddsvärda personuppgifter och/eller känslig företagsinformation. Kanske utan att man tänker på det särskilt 

– Det kan vara allt från personuppgifter om lön, barn och lagöverträdelser till marknadsstrategier och andra företagshemligheter. Arbetsgivaren har en del av ansvaret för att informationen hanteras på rätt sätt, genom att säkerställa att medarbetaren känner till vilka typer av uppgifter som hen hanterar i sin roll som det gäller att vara extra försiktig med. 

Så kan du som chef hantera coronakrisen

En annan del av ansvaret faller på medarbetaren. Är du osäker på vad som gäller så måste du fråga arbetsgivaren, menar Karin Malmström.  

– Följer du inte de rutiner som finns på arbetsplatsen, och detta leder till att uppgifter kommer i orätta händer och skapar ekonomisk skada för bolaget, så kan du riskera både att bli av med din anställning och att bli skadeståndsskyldig, säger hon. 

Verktygen som underlättar distansarbete

Efter att Dataskyddsförordningen (GDPR) trädde i kraft häromåret kan företag numera drabbas av sanktionsavgifter om personuppgifter inte hanteras på korrekt sätt. 

– Tänk även på att det inte enbart gäller digital information. Har du utskrivna papper som innehåller personuppgifter så ska du inte slänga dem i pappersåtervinningen utan i soppåsen. Strimla dem för hand först. Eller så sparar du handlingarna tills du kommer tillbaka till jobbet och kan slänga dem i sekretesskärl där. Slarva inte med IT-säkerheten!, uppmanar Karin Malmström. 

 

 


Annons:

Bli medlem i Akavia.