Så lyckas du med rekryteringen
Det tar tid för att hitta den bästa kandidaten till en tjänst. Tumregeln är sex veckor från första mötet med rekryteringskonsulten till att du har bestämt dig för en kandidat.
– Min uppfattning är att många startar processen lite försent men det behövs tid för att få fram lämpliga kandidater. När urvalet väl har skett ska du ha tid att träffa flera kandidater både själv och i sällskap med berörda kollegor, säger Charlotte Hoflin, rekryteringschef på Dfind Finance.
Läs också: länka till fem myter
Att lägga ner den tid som krävs är klokt med tanke på att det handlar om en förhoppningsvis lång och produktiv yrkesrelation. Det skadar ju inte heller att det är trevligt att kunna ta en kopp kaffe eller luncha med din nya kollega.
Läs om: Så hanterar du en jobbig kollega
Men vad gör man om det ändå blir fel? Du kanske upptäcker att den nya medarbetaren varken passar in eller klarar jobbet. Här är rekryteringschefens rekommendation glasklar – bryt samarbetet så fort som möjligt. Ju förr desto bättre. Varken du, övriga medarbetare eller din nya kollega är förtjänt av att vara på ”fel” arbetsplats.
Läs även om hur dyrbar en dålig arbetsplats kan vara
3 TIPS FÖR EN LYCKAD REKRYTERING
- Gör en tydlig kravprofil. Du behöver veta vilken utbildning, erfarenhet och kompetens som krävs för rollen. Hur ser tjänsten ut efter sex månader?
- Bestäm vilka de avgörande faktorerna är. Du behöver veta vilka kompetenser som är absolut viktigast i rekryteringsprocessen. Tänk på att även personliga egenskaper kan räknas, ni ska ju trots allt spendera hela mycket tid tillsammans.
- Satsa på tydlighet och ärlighet vad gäller förväntningar, från båda håll. Berätta vad du förväntar dig samt lyssna noga in vad du får för svar från kandidaterna.