Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Så leder du ditt team på distans

Sverige stänger ned och alla som kan arbetar på distans. Men hur leder man ett företag där alla arbetar hemifrån? Hur mår personalen, hur funderar samarbeten och jobbar verkligen alla?  

Coronaviruset innebär stora påfrestningar på samhället när de normala rutinerna på kort tid förändrats. Som ledare kan man känna panik när man tänker på hur man ska hantera även de mest vardagliga situationer. Men håller man huvudet kallt kan coronakrisen kanske rent av leda till något gott. Det anser ledarskapskonsulten Erik Fors-Andrée, vd på GoMonday.  

porträtt medelålders man skägg brunt bakåtstruket hår ler
Erik Fors-Andrée. Foto: Åke Westin

– Ledare är tränade att tänka situationsanpassat. Ser man coronakrisen om en situation bland andra blir den inte lika överväldigande, utan en möjlighet att utforska hur ditt ledarskap fungerar i nya situationer.  

Kulturkrock när svenskt ledarskap möter världen

För de flesta kontorsarbetare är distansarbete inget nytt. De tekniska plattformarna finns och många har god vana av att använda dem när de arbetar hemifrån. Men vad händer med ledarskapet om alla arbetar på distans och om det sker under en längre tid? 

Normalt när någon arbetar hemifrån brukar vi inte räkna med samma täta kommunikation som när personen är på kontoret. Vi väntar med vissa saker tills de är tillbaka. Men blir distansarbetet långvarigt måste vi tänka om. 

Som ledare måste man hantera det. Det kan vara att höra av sig till alla i teamet regelbundet. Att ringa och höra hur det är med kollegerna, hur det går och hur de mår. Att hålla en social kanal öppen, kanske skapa ett chatrum med schemalagda fikastuder för att personalen ska kunna säga hej till varandra. 

Gamla ledarskapsmodeller utmanas i framtidens digitala arbetsliv 

Företagskulturen får inte lösas upp bara för att man inte träffas fysiskt. 

– Man får fundera över sitt ledarskap och vilka beteenden som utgör företagskulturen. Går de att tillämpa i på distans, eller behöver man nya sätt att bygga företagskultur? 

Hur vet man då att alla jobbar, och inte sitter hemma och tittar på Netflix?  

– Det är en utmaning, särskilt för ledare med stort kontrollbehov. Men egentligen fungerar konflikthantering precis som vanligt, bortsett från att man inte träffas. Behöver man prata någon tillrätta gör man de. Precis som när man har medarbetare som arbetar på andra orter. 

Så klarar du av att jobba hemma

Att ha vissa möten på distans är inget nytt. Men att ha alla möten på distans kan vara en utmaning för vissa organisationer. 

– Informations och beslutsmöten fungerar ofta bra på distans. De kan till och med fungera bättre, då deltagarna ofta är bättre förberedda och mindre pratiga. Kreativa möten är däremot betydligt svårare. Att brainstorma på distans är inte helt enkelt, och de verktyg som finns behöver förbättras. Visst kan man pröva, men anpassa förväntningarna. 

Det finns en tendens att överformalisera möten på distans.  

– Det som skulle varit en kort avstämning vid någons bord, blir ett inbokat videomöte men flera deltagare. Men krångla inte till det. Det går att videochatta direkt med kolleger utan mötesinbjudningar. Och man kan ju använda telefon, säger Erik Fors-Andrée.

Se upp när du jobbar hemma – gdpr gäller även på distans

  1. Faktaruta: Att leda på distans 

Se till att ni har bra verktyg. Känsliga frågor som rör kund och personal kräver verktyg med högre säkerhet. 

Fundera över hur ditt ledarskap fungerar på distans. Går din vanliga stil att överföra digitalt, eller behöver du hitta på något nytt? 

Distansarbete kan kännas ensamt, så tappa inte bort det sociala. Ha gärna gemensamma videofikastunder, incheckningar och avstämningar.  

Krångla inte till det bara för att ni arbetar på distans. Man måste inte boka möten bara för att fråga om något. Lyft luren. 

Prata med alla i teamet regelbundet. Det är så du kan fånga upp konflikter, problem eller oro. 

Tonfall i mail och chat kan vara svåra att tolka. Ibland hjälper emojis. 

Se till att alla är insatta i företages med distansarbetsrutiner. Om alla är det, har åtminstone något positivt kommit ur coronakrisen. 

Källa: GoMonday. 

Frågor man kan ställa sig som ledare i distansarbetstider.

 


Annons:

Bli medlem i Akavia.

 

Mer på civilekonomen.se