Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
SE-banken är en av de banker som genomgår förändringar. Foto: SEB.

Så går det för bankerna

Bankbranschen står inför en rad utmaningar drivna av digitalisering, teknikutveckling och fler regelverk.

Bankerna har förändrats rejält sedan internatbankens intåg. Behovet av fysiska möten har minskat  och det är lättare för kunderna att själva sköta bankärenden. Ett exempel är Swedbank som enligt  bolagets årsredovisning hade 477 kontor i Sverige år 2006, vilket kan jämföras med 248 stycken tio år senare. Samma utveckling syns hos exempelvis SEB som minskade antalet kontor från 375 till 219 på sex år.

Läs också: Kritiserad och hyllad i 350 år

Vad händer med bankerna nu när så många kontor lägger ned, Nordea flyttar till Helsingfors och banktjänster görs på nätet. Har bankerna spelat ut sin roll till förmån för små nischbanker?

Enligt digitaliseringsekonomen Anna Felländer lär kontorsstängnings-trenden fortsätta. En viktig  fråga för bankerna är att kunna möta kunderna med personliga erbjudanden i de kanaler där de befinner  sig.

Läs också: Anna Felländer vill ha mer mänsklighet i algoritmerna

– Det blir färre bankkontor som ser annorlunda ut. Fysiska möten kommer att krävas främst för  komplexa och unika tjänster, som om ett företag har en specifik fråga kring finansiering.

En annan utmaning handlar om att banksektorn sedan den senaste finanskrisen blivit föremål för  allt fler och hårdare regelverk, vilket har tvingat fram kostsamma investeringar i bankernas complianceavdelningar.

Läs också: Efter Nordea – nu faller Stockholm på den globala finansrakningen

Ett kommande regelverk som har kallats för en ”kioskvältare” för sin potential att rita om banksektorns spelplan är EU:s nya betaltjänstdirektiv PSD2, som börjar gälla i maj. Då måste bankerna lämna kunddata till tredjepartsleverantörer om kunderna begär det.

– I samband med de nya PSD2-reglerna utmanar fintechbolagen bankernas tidigare naturliga relation och interaktion. Bankerna måste hänga med i den utvecklingen. Vi kommer att få se mer  samarbeten, säger Felländer.

Fintechbolag vill ta upp kampen mot bankerna inom flera områden – allt från försäkringar till kapitalförvaltning. Men kanske är den största utmaningen för traditionella banker inte fintechbolag utan de digitala jättarna. Google har i USA lanserat möjligheten att föra över pengar via mejl. Amerikanska användare av Facebooks meddelande-app Messenger kan också göra avgiftsfria transaktioner. E-handelsjättar som Amazon sitter på mängder av kunddata. Denna typ av aktörer kan komma att utmana de traditionella bankernas erbjudanden.

Försvinner storbankerna?

– Nej, de har hela paletten av erbjudanden och kommer alltid finnas. När det gäller bolån är det  dyrt för bankerna att hålla kapital i balansräkningen. Det gör att inträdesbarriären hög för mindre  bolag. Även de många regelverken spelar roll. De kan ses som en börda för bankerna, men skrämmer också bort andra aktörer.

Läs också: Nu öppnas en ny arbetsmarknad för ekonomer

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se