Rekryteringsexperten: ”Chefen måste kliva fram i platsannonsen”
Rekryterings- och bemanningsföretaget Academic Work har kartlagt hur attraktiva arbetsgivare är bland studenter och akademiker i början av karriären – så kallade young professionals.
Närmare 2 800 ekonomer har fått välja max fem kriterier som de anser vara viktigast när de väljer arbetsgivare.
Läs också: Unga ekonomer flyr usla chefer
Liksom i fjol hamnar ”bra chef och ledarskap” i topp, även om andelen minskat marginellt – 61 procent jämfört med fjolårets 63 procent.

– Många företag genomgår en digitaliseringsfas där det ställs högre krav på ekonomer att bredda sina kunskaper inom framförallt it. När rollerna förändras blir ledarskapets betydelse viktigare för att medarbetarna ska kunna utvecklas, säger Camilla Wallin, business area manager Finance på Academic Work.
Drygt sex av tio ekonomer lyfter alltså fram vikten av ett bra ledarskap för att jobbet ska vara lockande.
Trots detta är ledaren ofta märkligt osynlig i platsannonseringen, enligt Markus Åberg, strategisk rådgivare inom kompetensförsörjning på Academic Work.

– Många arbetsgivare skulle tjäna på att lyfta fram vem chefen är, gärna med en personlig touch: ”Hej jag heter Markus, det här är mitt team”. Beskriv samtidigt hur den sökande ska vara för att passa in, man kan inte attrahera alla, säger han.
Tjockleken på lönekuvertet är också viktig, enligt de unga ekonomerna. Andelen som lyfter fram ”bra lön och förmåner” har ökat från 58 till 60 procent jämfört med i fjolårets undersökning.
– Vi är i en högkonjunktur med brist på arbetskraft. Det är de arbetssökandes marknad, säger Markus Åberg.
Camilla Wallin lyfter även här fram automatiseringen.
– Ekonomerna ställer helt enkelt högre krav på lön eftersom digitalisering och automatisering påverkat rollens karaktär, säger hon.
Läs också: Chef – så visar du tydligt vad du vill
I årets undersökning raknas bra lön som viktigare än både trevliga kollegor (55 procent jämfört med 58 procent förra året) och goda utvecklingsmöjligheter (52 procent jämfört med 58 procent 2017).
När det gäller utvecklingsmöjligheter har Markus Åberg ett råd till företag som rekryterar: Var tydlig och detaljerad när ni beskriver arbetsuppgifter och utmaningar.
– Sluta självcensurera och härma andra företag. Beskriv detaljerat vad jobbet går ut på och vem som verkligen kommer att trivas hos er, säger han.
Svarsalternativen i enkätundersökningen baseras på en djupare förstudie vilket ger möjlighet att snabbt se trendförändringar hos målgruppen, enligt Markus Åberg.
– I år vill ekonomerna i början av karriären ha arbetsuppgifter som är utmanande och varierade, i fjol lyfte de endast fram att de skulle vara utmanande. Och att arbetsgivaren ska vara nytänkande och framgångsrik har seglat upp som ett nytt kriterium, säger han.
VIKTIGASTE KRITERIERNA VID VAL AV ARBETSGIVARE, EKONOMER:
Företag |
Index |
|
1 | Bra chef och ledarskap |
61 |
2 | Bra lön och förmåner |
60 |
3 | Trevliga kollegor och bra stämning |
55
|
4 | Goda utvecklingsmöjligheter | 52 |
5 | Utmanande och varierande arbetsuppgifter |
45 |
6 | Flexibel arbetsplats och arbetstid |
41 |
7 | Eget ansvar och egna beslut |
32
|
8 | Företagets värderingar och kultur | 29 |
9 | Geografiskt läge/närhet till hemmet |
25 |
10 | Nytänkande och framgångsrik arbetsgivare |
17 |