Rekrytera rätt på kandidaternas marknad
Tycker du att det är svårt att rekrytera rätt? Då är du i gott sällskap, det är komplext att matcha rätt person till rätt roll. Spelplanen på arbetsmarknaden har dessutom förändrats. Idag är det kandidaternas marknad som gäller, särskilt i branscher med högt tryck i storstadsregioner. Men det finns skillnader mellan vad arbetsgivarna respektive vad kandidaterna letar efter, det visar Randstads globala studie kring employer branding.
Läs mer: Årets bästa arbetsgivare utsedd

– Alla rekryterande chefer är inte medvetna om att det är kandidaternas marknad och att employer branding därför är så oerhört viktigt. En rekryteringsprocess innebär ett möte mellan två köpare och två säljare. Som rekryterande chef behöver du sälja in din verksamhet och vad ni erbjuder, säger rekryteringskonsulten Helén Lissäng, Ranstad Finance, tidigare Dfind Finance.
Helén Lissäng och kollegan Carin Wall har mångårig erfarenhet av rekryteringsprocesser där de coachar såväl chefer som kandidater. Det är svårt att rekrytera och det finns ingen enkel instruktion att följa. Men med verktyg som en gedigen kravprofil, en kvalitetssäkrad intervju samt ärlig employer ökar möjligheterna till att rekryteringsprocessen blir lyckad.

– En gedigen kravprofil handlar om att som rekryterande chef landa i vad som är absoluta skall-krav den rekryterande kandidaten behöver ha med sig samt vad ni kan erbjuda att kandidaten ska få möjlighet att lära sig hos er. Du behöver fråga dig vad ni behöver egentligen? Skala bort onödiga krav och fokusera på de nödvändiga kompetenserna och egenskaperna, konstaterar Carin Wall.
Det handlar om att ha realistiska förväntningar. Ingen kandidat kan leva upp till allt, utan en del färdigheter lär man sig på det nya jobbet, människor vill utvecklas och vill få möjlighet att göra det i sin nästa roll.
Läs även: Håll dig anställningsbar
Bra intervjuteknik handlar om en mängd olika saker. Exempelvis att skapa en bra miljö som gör att kandidaten känner sig bekväm så att du får möjlighet att lära känna personen. Intervjun måste också ha hög validitet, vilket betyder att alla får samma frågor och samma möjlighet att visa vad de kan. Det svåraste och det som kräver mest erfarenhet är att ställa rätt följdfrågor så att du får fram vad kandidaten verkligen kan, även det som de själva glömt bort att lyfta fram.
En vanlig fallgrop är att använda sig av magkänslan, något som kan bli helt fel. Men övning ger som bekant färdighet, rekryteringskonsulterna är optimistiska ”vårt mål är att det alltid ska bli bra möten mellan den som rekryterar och kandidaterna”.
Läs också: Om rekryterings- och jobbsökartrender
HELÉN LISSÄNG, 49
Familj: Man och två barn.
Bakgrund: Senior rekryteringskonsult med mångårig erfarenhet avseende search och rekrytering av kvalificerade ekonomer, chefer och specialister.
Facket: Jag är medlem och tycker att facket fyller en viktig funktion.
CARIN WALL, 53
Familj: Man och tre barn.
Bakgrund: Senior rekryteringskonsult med mångårig erfarenhet inom rekrytering och search av kvalificerade ekonomer, chefer och specialister.
Facket: Jag är medlem i facket och upplever också att de fyller en viktig funktion.