Redovisning hetast för unga ekonomer
Det är Universum som i sin senaste ranking av Nordens mest attraktiva arbetsgivare placerar redovisningsbyråerna EY och PwC i topp. Även Deloitte och KPMG letar sig in på topp tio.
– Undersökningen visar att revisionsfirmorna förstått behovet av det humana kapitalet. De lägger ner väldigt mycket resurser på att förstå och attrahera talangerna, vilket resultatet från den här undersökningen tydligt visar, säger Claes Peyron, Managing Director på Universum Sverige.
Läs också: Så hanteras talangerna av toppföretagen
EY är det företag som ligger i topp vad gäller att vara attraktiva mot studenter. Agneta Strandberg, HR-direktör för EY i Sverige, tror att det beror på att de är aktiva i sin rekrytering och marknadsföring mot studenter för att bygga varumärket:

– Vi finns på plats på universitet och högskolor, vi håller inspirationsföreläsningar och satsar mycket på mötet mellan våra medarbetare och studenterna. Vi erbjuder studenterna möjlighet att praktisera eller arbeta deltid hos oss för att lära känna vår företagskultur och ett yrke med goda utvecklingsmöjligheter. En av de viktigaste framgångsfaktorerna i detta arbete är våra medarbetare. De fungerar som inspirerande ambassadörer för EY, säger Agneta Strandberg.
Maria Dahl är regionchef på rekryteringskonsulten Meritmind där Brightbykoncernen, som är specialiserad på ekonomer, ingår. Hon bekräftar bilden att revisionsbyråerna jobbar aktivt mot unga talanger:
– Revisionsbyråerna jobbar med sin attraktivitet gentemot ekonomstudenterna redan från start. Ett tydligt och talande exempel är deras kontorslägen som ofta är centrala, de har också tydliga karriärvägar där man stegvis erbjuds utveckling och utmaning.
Läs också: Ny väg in i revisorsjobbet
Många av redovisningsbyråerna hanterar i stort sett all sin rekrytering själva speciellt när det gäller unga medarbetare. De vet vad de vill ha och har hela processen hos sig. De är tidigt ute och knyter an studenterna till sina firmor genom olika aktiviteter så fort de kommer in på utbildningen. Dessutom är revisionsbakgrund attraktivt för en fortsatt karriär och gynnar även den som inte ser en karriär som revisor framför sig.
– En annan del är ju att revisionsbyråerna lägger extremt mycket pengar på teambuilding-aktiviteter. Många beskriver första året på Big-4 som ett ytterligare universitetsår där man har möjlighet att knyta nya kontakter, utvecklande projekt och gemensamma aktiviteter, säger Maria Dahl.
Unga talanger både ses som potentiella medarbetare och framtida uppdragsgivare. Därför är ungas bild av revisionsbyråerna en av nycklarna till framgång.
– I grund och botten handlar det om varumärket som revisionsbyråerna erbjuder. Väldigt många som anställs hos Big-4 vet själva att de inte kommer vilja bli auktoriserade revisorer, men de tar ändå några hundår för att det gynnar deras framtida karriär, säger Maria Dahl.
Läs också: Stärkt roll för internrevision på myndigheter
EY jobbar bland annat med kontinuerlig kommunikation till potentiella medarbetare genom bland annat karriärmässor, event, i sociala medier via EY:s Karriärblogg och med hjälp av employer branding. Många ser det som en utmaning att locka unga talanger, EY ser möjligheter:
– Vi ser snarare nya möjligheter i vårt sätt att synas och attrahera unga. Samhället förändras med till exempel ökad digitalisering och höga krav på hållbarhet. Våra medarbetare får möjlighet att hjälpa våra kunder att hantera dessa förändringar. EY hjälper exempelvis företag att navigera rätt i den digitala världen och erbjuder spännande karriärvägar inom områden som robotics och cybersäkerhet, säger Agneta Strandberg.

Även managementkonsulter ligger på topp tio-listan. McKinsey & Company ökar sin attraktionskraft och hamnar i år på fjärde plats, mot femte plats förra året. BCG, Boston Consulting Group, halkar ned en placering till plats nummer åtta.
Läs också: Att rekrytera och behålla talanger betyder mest för omsättning och resultat
Samtidigt backar de traditionella bankerna. Nordea kommer på plats fem och därefter är det ett hopp till plats elva på listan där Danske bank dyker upp tätt följt av Handelsbanken.
Samtidigt visar undersökningen, som besvarats av drygt 11 300 svenska studenter varav drygt 5 300 på ekonomiutbildningar, att en svängning på arbetsmarknaden är tydlig. Från de korta anställningar och fokus på personlig utveckling som lockat tidigare vill nu studenterna ha balans i livet, som är den viktigaste frågan i arbetslivet för studenterna. Därefter kommer en trygg anställning och på tredje plats utmanande arbetsuppgifter.
Nordens mest attraktiva arbetsgivare – Topp 10 Business
1) EY (Ernst & Young)
2) PwC (PricewaterhouseCoopers)
3) L’Oréal Group
4) Nordea
5) McKinsey & Company
6) Microsoft
7) Ikea
8) BCG (Boston Consulting Group)
9) Deloitte
10) KPMG
De tre viktigaste karriärmålen för de svenska svarandena:
1) Balans i livet
2) En trygg anställning
3) Att ha en utmanande eller lärorik tjänst