Rättvisa viktigt i lönesättning
För en medarbetare är det mycket viktigt att känna sig rättvist behandlad, något som du som är chef bör ha med dig in i lönesättningen. Det menar Magnus Sverke, professor vid psykologiska institutionen vid Stockholms universitet, som leder ett forskningsprojekt för att öka kunskapen om hur lön, motivation och prestation hänger ihop i privat sektor.

– Men ordet ”rättvisa” är samtidigt lite svårt att använda i det här sammanhanget. Det ska inte tolkas bokstavligt, som att det ska vara lika för alla. Det är snarare det engelska ”fairness” det handlar om, att bli schysst behandlad, säger han.
Han konstaterar att det inte går att komma ifrån att lönesamtal är mer eller mindre krävande.
– Det är knepiga samtal att hålla, för det gäller att våga vara ärlig och vid behov kunna komma med konstruktiv kritik och peka på negativa saker. Det kan vara tufft att hantera människors förhoppningar och förväntningar, för ingen tycker om att göra en medarbetare besviken.
Om någon får mindre än vad han eller hon hade hoppats på, måste du kunna motivera beslutet ordentligt.
– Det räcker aldrig med att säga något i stil med att ”du gör ett jättebra jobb, men det finns inte mer pengar”. Koppla alltid lönen till de fastställda kriterierna och prestationen.
Det är också viktigt att hålla lönesystemet aktuellt hos medarbetarna, inte bara skicka ut ett informationsmejl inför lönesamtal.
– Låt medarbetarna vara delaktiga i att ta fram lönesystem och lönekriterier. Det gör dels att ni kan få upp ögonen för aspekter som ni har missat, och att medarbetarna får en fördjupad förståelse och ökad acceptans för systemet. Glöm heller inte att regelbunden återkoppling är viktigt.
Konsten att bli sedd av din chef
Annons: