Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Ungdomar har lagt sina händer på varandra för att symbolisera ett grupparbete

Rätt kunskap och attityd ger ett lyckat grupparbete

Ett grupparbete är utmanande. Hur ska man få ihop olika intressen, ambitioner och personligheter för att göra en uppgift tillsammans? Rätt kunskap och attityd ökar oddsen för att lyckas.

Grupparbeten kan bjuda på stimulans men också på rejält motstånd. Skillnaden mellan flopp och succé kan verka helt utanför ens kontroll.

Mörkhårig kvinna med hornbågade glasögon berättare om hur ni lyckas med ett grupparbete
Karin Forslund Frykedal.

– Det krävs kunskap om hur man skapar ett bra grupparbete, det är ingenting som man bara kan. För det första måste gruppen komma överens om hur samarbetet ska gå till och skapa en arbetsstruktur. Ett tips är att ta fram ett dokument som kort beskriver det ni kommit överens om, säger Karin Forslund Frykedal, professor i pedagogik vid Högskolan Väst.

Läs mer: Feedback framgångsfaktor

Dokumentet behöver sedan följas upp med jämna mellanrum. Det bör beskriva vilka förberedelser var och en behöver göra inför grupparbetet, hur rollfördelningen ser ut, vem som ska göra vad och till när. Hur ofta ska ni träffas och var? Vad finns det för hålltider? Vilka hjälpmedel ska ni använda för att underlätta samarbetet? Skype och slack är bara två av många verktyg.

– När arbetsstrukturen är på plats så är det viktigt att gruppen även gör något kul tillsammans. Kanske kan man fika och prata om helt andra saker än studierna. Det krävs tid för att lära känna varandra för att förstå vem man är i förhållande till de andra i gruppen.

Ju bättre alla i gruppen känner varandra, desto bättre blir förutsättningarna för att skapa en trygg grupp.. Om det uppstår ett problem vågar man förhoppningsvis ta tag i det snabbare och prata om hur man ska ha det istället.

Läs också: Förstå din jobbiga kollega

Lär man sig bättre i grupp än enskilt?

– Ja, det är möjligt om man får arbetsstrukturen att fungera. Perspektiven blir fler genom att du formulerar dina idéer inför andra och kanske blir ifrågasatt, samtidigt som du lyssnar och också ställer frågor.

Hur framgångsrikt grupparbetet blir handlar om kunskap men även om attityd. Vill gruppen bara skapa resultat eller lära sig att samarbeta? Den grupp som satsar på att både och slår ju två flugor i en smäll. Alla i gruppen presterar och trivs bättre, medan oddsen för att resultatet ska bli riktigt bra höjs rejält.

Läs om: De för din talan 


ekonom civilekonom civilekonomerna logotypBli medlem

Även du som är student har nytta av att vara med i facket. Läs mer om att bli medlem och vad facket kan göra för dig.

 

KRÄV EN TYDLIG UPPGIFT

Ett lyckat grupparbete kräver en bra arbetsuppgift. Den ska vara tydligt formulerad , vara problemlösande och ha flera möjliga svar. För att klara av uppgiften bör även flera olika kompetenser behövas,  där någon i gruppen är bra på att strukturera, en annan på att granska kritiskt medan en tredje är en fena på att skriva. Be gärna läraren att förklara vad hen förväntar sig för att grupparbetet ska bli lyckat. Alla i gruppen behöver också förstå hur den individuella bedömningen går till.

GÅR GRUPPARBETET ÅT SKOGEN – GÖR SÅ HÄR: 

Grupparbetet håller på att kapsejsa. Då är det frestande att peka finger – men att utse en syndabock är ingen lösning. Här är tre tips på hur ni tar er vidare: 

  1. Inse att grupparbetet är hela gruppens ansvar. Forskning visar att vi påverkar och påverkas av varandra. Alla gruppmedlemmar bidrar.
  2. Ta upp sakfrågan så snabbt som möjligt. Om en person till exempel kommer försent varenda gång, våga påpeka detta och berätta hur ni i övriga gruppen vill ha det istället.
  3. Se grupparbetet som en möjlighet att lära dig samverkan med olika personligheter, vilket ger bra träning inför arbetslivet.

KARIN FORSLUND FRYKEDAL, 58

Bor: I Jönköping.
Bakgrund: Idrottslärare med stark drivkraft att lära sig nytt och att stötta andra människors utveckling, bedriver forskning bland annat om bedömning i samband med grupparbeten.
Tycker om facket: ”Jag har alltid varit med i facket, det känns bra att ha deras stöd och att de förhandlar utifrån medlemmarnas perspektiv. Fackförbunden gör ett viktigt jobb i det tysta.” 

Mer från:

Mer på civilekonomen.se