Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Prisad bok om prissättning

Årets marknadsföringsbok 2019 tar upp prissättning. "Vi hittade en kunskapslucka och skrev en bok för att fylla den" säger författarna.

Sveriges marknadsförbund har utsett 2019 års marknadsföringsbok. Vinnare blev Ta betalt. Hur pris påverkar allt, skriven av Hermann Simon, Andreas Jonason och Felix Mörée.

Ur juryns motivering: Författarna beskriver på ett tydligt sätt med många relevanta exempel prisets effekt och betydelse för en verksamhets affär. Juryn uppfattar att boken ger ett bidrag till hela affärsmannaskapsområdet, dvs. kunskaper och kompetenser för att bedriva effektiva affärsverksamheter.

Ta rätt betalt som egenföretagare

Dessutom anser juryn att boken är lättläst och överskådlig, oavsett läsarens förkunskaper.

Felix Mörée, till vardags seniorkonsult på Simon-Kucher & Partners, anser att prissättning är ett viktigt område inom kommersiell strategi. Tillsammans med sina kollegor Hermann Simon och Andreas Jonason upptäckte han dock en kunskapslucka.

– Vi hade noterat att det saknades en konkret bok som tog upp alla aspekter av prissättning, samtidigt som intresset för prissättning hade ökat. Därför bestämde vi oss för att ge ut en bok för att möta efterfrågan, säger Felix Mörée.

Felix Mörées fem tankar om prissättning:

Pris = värde
På latin är ordet för pris detsamma som för värde – kom ihåg det och upprepa det dagligen. Att tänka på att pris ska motsvara värdet är en bra och grundläggande vägledning för prissättningen. Låter självklart, men på tok för många företag misslyckas med detta.

Differentiera mera
Dina kunder är inte lika och därför ska inte dina erbjudanden vara det. Se till att anpassa erbjudanden och priserna efter kundernas behov.

Råd för den som ska starta eget

Gör prissättning till en del av företagets DNA
Prissättningen ska vara en mer central del av produktutvecklingen – tänker du på priset tidigt så är det mycket större sannolikhet att du kan utveckla en vara eller tjänst som kunder faktiskt vill betala för.

Välj en prismodell som kommunicerar värde
Se till att prismodellen och metriken reflekterar värdet man får ut av varan. Ett kranföretag ändrade, på vår rekommendation, prismetrik från pris per kran till pris per kranlyft. Det var nämligen kranlyften som skapade värde för kranföretagets kunder.
I och med att man kan mäta mer i dag så kan du vara mycket innovativ här – tänk bortom metriker som bygger på pris per timme eller pris per licens till förmån för pris per användande och faktiskt värdeskapande.

Förstå och använd beteendeekonomi
Det finns många psykologiska faktorer som är viktiga för en lyckad prissättning och försäljning. Se till att använda de viktigaste faktorerna som till exempel ”nudging” – det har ofta en stor effekt.

Trygghet för företagare

 


Annons:

Bli medlem i Akavia.

 

 

 

 

Mer på civilekonomen.se