Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Judith Wolst. Foto: Maria Östlin.

Mindre stress med digital kontroll

Artificiell intelligens, algoritmer och filterbubblor. Digitaliseringen förändrar samhället i grunden – från människors vardagsliv till företags affärsmodeller. En ny bok förklarar dess inverkan och ger tips om hur den kan hanteras.

Judith Wolst är utbildad civilekonom vid Lunds universitet och har sedan 2005 på olika sätt jobbat med digitala frågor. Hon har startat kommunikationsbyrån For Sure och som konsult bistått företag och organisationer kring digital affärsutveckling och kommunikation. Nu är hon aktuell med Digital panik (Lava förlag). Syftet med boken är att beskriva digitaliseringens konsekvenser och ge läsaren verktyg för att kunna bemöta den yrkesmässigt och privat.

Läs också: Digitaliseringen handlar om människor

– När jag föreläser och utbildar företag märker jag att många oroar sig över digitaliseringen. Det kan vara om man kommer att behövas på sitt jobb i framtiden, eller hur barnen påverkas av skärmarna. Det har saknats en bok som enkelt förklarar den digitala utvecklingen för den som inte är så insatt. 

Vad har du för råd till den som är oroad för att bli bortrationaliserad? 

– Digitaliseringen innebär att man måste vara beredd på ett yrkesliv i ständigt lärande. Men det behöver inte vara så avancerat som det låter. I framtiden kommer många att i hög grad jobba ihop med AI-teknik, särskilt om man har ett yrke som är enkelt att automatisera. Därför är det viktigt att vara nyfiken och fortbilda sig. 

Läs också: Handels satsar på digitalt ledarskap

Boken handlar bland annat om att ta kontroll över de digitala verktygen. Varför då?

– De digitala redskapen gör att vi multitaskar på arbetsplatserna. När vi gör flera saker samtidigt upplever vi att vi får mycket gjort. Forskningen visar dock att vi blir mer effektiva om vi gör en sak i taget. Ständiga störningsmoment, till exempel notiser från sociala medier, är också dåligt för hälsan i allmänhet. De skapar stress. Därför är det viktigt att själv sätta gränser och minska störningsmomenten.

Vad händer då om arbetsplatsen förutsätter multitasking?

– En ansvarstagande arbetsgivare för en diskussion med de anställda om vad som gäller och försöker göra en avvägning. Måste man verkligen svara på ett mejl på en gång? Risken är att ett sådant krav resulterar i stress och improduktivitet.  

Läs också: Så undviks stressen kring kommunikation

Hur är du själv på att stänga ner sociala medier när du jobbar?

– Som vd på kommunikationsbyrån var jag dålig på det. Då multitaskade jag mycket. Under tiden som jag skrev boken märkte jag att jag behövde fokusera bättre och multitaska mindre, och då införde jag en del regler för mig själv. Jag använde till exempel Pomodorometoden, som innebär att man ska fokusera på en uppgift i perioder om 25 minuter åt gången. Jag stängde också av meddelandenotifieringar från sociala medier-appar och flyttade dessa längre bak i menyn på telefonen. Då blev de lite svårare att komma åt vilket gjorde att jag kunde minska det meningslösa skrollandet.

Läs också: Den psykiska ohälsan – chefer måste ställa lägre krav

Judith Wolst, 37

Bor:  Stockholm. Familj: Sambo och dotter. Utbildning: Civilekonom från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, inriktning Strategic Management. Bakgrund: Grundare av kommunikationsbyrån For Sure.

Mer från: , , ,

Mer på civilekonomen.se