Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Robot som illustrerar AI inom bank och finans

Mer AI inom bank och finans

Räkna med mer AI inom bank och finans. En ny undersökning visar att svenskar ser positivt på att artificiell intelligens tar över arbetsuppgifter, det gäller i hög grad för bank- och finansbranschen.

Om svenska folket får bestämma så blir det mer AI inom bank och finans, en av de branscher som de flesta anser skulle gynnas av ökad AI.  Utvecklingen av artificiell intelligens (AI) avancerar i snabb takt och svenskarna anser att den ökade användningen av AI gynnar de allra flesta branscherna. Det visar Tietos undersökning av hur svenskarna ser på utvecklingen och användningen av AI inom olika yrken och områden.

– Undersökningen ger oss en känsla för hur allmänheten ser på AI och förväntningarna på tekniken inom olika branscher och yrken. Vi kan se att de områden som började utveckla och använda AI-lösningar i ett tidigt skede, som exempelvis bank- och finansbranschen, också väntas tjäna på att använda AI i ännu högre grad nu när utvecklingen börjar ta fart, säger Christian Guttmann, AI-forskare och affärsområdeschef på Tieto.

Läs mer: Datadriven kollega snart vardag

Bland de yrken som svenskarna tror skulle göras bättre av en AI toppas listan av banktjänstemän, politiker, revisorer, tjänstemän och buss/taxi-förare. Yrken som sjukskötare, läkare och lärare väntas inte alls göras bättre av en AI, enligt en majoritet av svenskarna.

Så här många var positiva till att låta AI sköta följande hantering av bank- och betaltjänster: 

  • Upptäcka och förhindra bedrägerier eller säkerhetsintrång 60 procent.
  • Kontrollera och betala mina räkningar automatiskt 37 procent.
  • Processa och hantera kreditkortsansökningar snabbare 34 procent.
  • Processa och hantera låneansökningar snabbare 33 procent.
  • Ge råd och tips för pensionssparande 31 procent.
  • Ge tips och råd om hur jag bör investera mina pengar i exempelvis aktier och fonder 30 procent.
  • Ge anpassade erbjudanden och råd på varor att köpa baserad på tidigare köphistorik 25 procent.
  • Agera kundtjänst över telefon eller chatt 23 procent. 

Läs även: AI-tekniken på gott och ont

På frågan om man kan tänka sig att låta en AI assistera och hantera bank- och betalärenden (betalningar, låneansökningar, investeringar i fonder etc.) åt sig så tyckte de tillfrågade så här:

  • Ja, för alla typer av tjänster 13 procent.
  • Ja, men endast för enklare tjänster 23 procent.
  •  Ja, men bara om en människa varit involverad i processen 22 procent.
  • Nej, jag vill göra det själv med en dator/mobil eller med hjälp av en människa 32 procent.

Läs också: Automatisering kan leda till större kreativitet


Bli medlem

Vill du utvecklas i takt med AI? Du som medlem har tillgång till våra karriärcoacher som ger dig råd och stöd.

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se