Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Lär dig förstå din jobbiga kollega

De flesta av oss har kollegor som triggar vår irritation. Men konflikthanteringsexperten Thomas Jordan vill inte dela in folk i kategorier. Istället tycker han att vi ska försöka förstå varför människor är som de är.

Suget  efter böcker om hur vi ska handskas med besvärliga personer tycks oändligt. Genom att lära oss känna igen stereotyper som ”besserwissern” och ”den extroverte” eller genom att kategorisera människor i färger ska vi bli bättre på att hantera olika personligheter, enligt den populära litteraturen. Men det är inte särskilt klokt, säger Thomas Jordan, som forskar på arbetsplatskonflikter.

– Det finns en tendens att jobba med förenklade etiketter, istället för att se hur sammansatt verkligheten kan vara.

Att kategorisera människor i fasta mallar leder lätt till att vi nöjer oss med att konstatera att någon är på ett visst sätt. Istället bör vi försöka förstå att varje individ är komplex, menar han.

Läs om: varför en dålig arbetsmiljö är en dyr historia

Genom att söka förståelse för varför en person gör på ett visst sätt – som kan uppfattas som irriterande – så minskar ofta de egna känsloreaktionerna, enligt Thomas Jordan. Förstår du att någon inte är så bra på att leva sig in i andras upplevelser så är det lättare att ha överseende med personens fyrkantighet, som du kanske upplever som respektlöshet. Och om du förstår att någon har en annan historia eller kulturell bakgrund än du själv är det lättare att inse att du kanske övertolkar vissa saker som personen gör eller säger.

Läs även om: gruppbeteende på arbetsplatsen

– Jag är själv gift med en tyska, och märker att det finns stora kulturella skillnader i reaktioner och känslor. Ens egna reaktioner beror förstås på vad man själv har för historia. Förstår man det så ökar förutsättningarna att reagera på ett annat sätt, säger Thomas Jordan.

När du väljer att medvetet fokusera på det du uppskattar med arbetskompisarna kan de irriterande sidorna minska i betydelse. Det är också värt att fundera på om det finns kollegor som inte reagerar på samma sätt som du, och vad det i så fall beror på, råder Thomas Jordan.

– Har de ett annat sätt att hantera det som du retar dig på? Det kan ge öppningar att förhålla sig på ett annat sätt. 

Läs också: hur du löser groll med kollegan

4 tips när kollegan driver dig till vansinne

1 Diskutera med en vän. Låt vännen ställa frågor som gör att du får vrida och vända på problemet. Vad pågår? Har du någon del i det? Vilka alternativ finns?

2 Försök prata med den jobbiga kollegan. Använd jag-budskap, var konkret och
fokusera på hur du vill ha det; inte vad som är fel. Säg: ”Jag skulle vilja ha lite förändringar i hur vi samarbetar med varandra.”

3 Prata med din chef, om du har förtroende för chefen.

4 Se dina alternativ. Du kan försöka påverka, acceptera läget, lämna arbetsplatsen eller fortsätta vara irriterad. Ta hjälp av andra för att hitta nya sätt att försöka påverka situationen.

THOMAS JORDAN, 60

THOMAS JORDAN, 60

Bor: Göteborg.

Familj: Gift. Två vuxna barn och ett barnbarn.

Gör: Lektor och docent vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap på Göteborgs universitet. Har även ett företag inriktat på fortbildning och handledning kring konflikthantering.

Bakgrund: Ekonomie doktor i ekonomisk geografi och docent i kulturgeografi. Disputerade vid Göteborgs universitet 1992 med en avhandling om internationell specialisering i tillverkningsindustrin. Ändrade inriktning år 2000 och har sedan dess forskat om bland annat arbetsplatskonflikter och robusta samarbetskulturer i organisationer.

 

Mer från: , ,

Mer på civilekonomen.se