Kompetensutveckling måste göra nytta för verksamheten
Kompetensutveckling i alla dess former har blivit en allt viktigare del i arbetslivet, av samma anledning som Elisabeth Skol , HR-direktör på Manpower Group Sverige, nämner – det sker ständigt snabba förändringar i arbetslivet.
Nya krav ställs på den som leder
För att hitta rätt i djungeln av alternativ inom kompetensutveckling, och satsa på det som verkligen gör nytta för verksamheten, bör du utgå från en analys av vad som bromsar effektiviteten i arbetet i dagens läge. En sådan analys kan utgå från medarbetarundersökningar och intervjuer, och den kan visa att det är allt från återkommande konflikter till bristande it-kunskaper som i första hand hindrar verksamheten att blomma ut.
När utbildnings- eller utvecklingsinsatserna är utvalda och fördelade bland medarbetarna ska du se till att medarbetaren får dra nytta av de nya kunskaperna eller förmågorna direkt. Det är då det verkliga lärandet sker.
Skapa också en ”plattform” som gör det naturligt för medarbetaren att dela med sig av det hen har lärt sig.
Kompetensutveckling billigare än nyrekrytering
Annons: