Juridisk gråzon på hemmakontoret
Nu lämnar vi Civilekonomen och går över till Akavia Aspekt. Du kan läsa hela artikeln här.
Under våren och sommaren har frågan om hur arbetsgivarna i praktiken ska kunna ta sitt arbetsmiljöansvar när en stor del av medarbetarna arbetar hemifrån blivit allt mer akut.
– Vi har aldrig tidigare varit i en liknande situation. Det gäller därför att vara pragmatisk och försöka hitta bra lösningar, vilket jag tror att man gör på de flesta arbetsplatser. Enligt min erfarenhet är både arbetsgivare och arbetstagare i allmänhet lösningsfokuserade, säger Karin Lundin som är Akavias chefsjurist.
Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren göra allt som krävs för att förebygga ohälsa och olyckor. Dessutom ansvarar chefen för att arbetsplatsen är ergonomiskt utformad.
Engagemanget intakt trots distansarbete
Vad kan jag kräva för utrustning hemma?
– Det beror på varför du arbetar hemifrån. Är det du själv som har tagit initiativ till hemarbetet har du inte samma möjlighet att begära något som om det sker på arbetsgivarens önskemål efter myndigheters rekommendation. Men i båda fallen gäller det att försöka komma överens, till exempel om det är okej att låna med sig sin skrivbordsstol hem, en bra bildskärm, ergonomiskt tangentbord eller liknande – och det tror jag också att man gör för det mesta. Men exakt var gränsen går är det svårt att säga något generellt om. Det är en bedömning i varje enskilt fall, säger Karin Lundin.
Anställda skyller på jobbet – chefen på hemmet vid stressjukskrivning
Hälften av HR-cheferna vet inte vad sjukfrånvaron beror på
Landets krisberedskap uppdateras
Nu lämnar vi Civilekonomen och går över till Akavia Aspekt. Du kan läsa hela artikeln här.
Annons: