Hur leder man deprimerade?
I USA anses en av fem vara drabbad av någon form av mental ohälsa, där depression är vanligast. Det ökar snabbast bland bland unga och är en tung kostnad för samhället, räknat både i mänskligt lidande och produktionsbortfall. I en artikel i Harward Business Review ger fyra amerikanska forskare sina råd om hur ledare kan agera när en anställd drabbas av depression. Forskarna bakom artikeln Kristen Bell DeTienne, Jill M. Hooley, Cristian Larrocha, och Annsheri Reay är verksamma vid Harward- och Brigham Young-universiteten.
Depression kan komma smygande och växa utan att det märks mycket utåt. När den drabbade väl tar kontakt med sin chef är det hög tid att agera. Det är därför viktigt att lära sig om sjukdomen i förväg för att ha färdiga strategier. Symptom på depression kan vara håglöshet, energilöshet, dåligt självförtroende och självkontroll, sömnproblem och koncentrationssvårigheter.
Medkänsla utvecklar dig mer än självkänsla
En första åtgärd som forskarna rekommenderar är att tillåta flexibel arbetstid. Med depression följer ofta sömnproblem, både för mycket och för lite sömn, vilket kan lindras med mer tillåtande arbetstider. Däremot bör man ha vissa fasta tider eller dagar, då medarbetaren ska vara på plats. Deprimerade behöver struktur och har ofta svårt att själva skapa den.
Det är också viktigt att inte låta deprimerade isolera sig från den övriga arbetsgruppen.
Kommunikation med kolleger kan lindra sjukdomen. Som ledare bör du visa att du stödjer den sjuke för att skapa en icke-dömande atmosfär.
Tankeskärpan hos deprimerade påverkas också, delvis som en följd av sömnbrist. Det kan därför vara till hjälp att arbetsuppgifterna förenklas. Dela upp dem i mindre, hanterbara bitar, och var noga med positiv bekräftelse vid avklarade delmål. Men det är viktigt att hitta en balans. Risken är att den deprimerade antingen känner sig överväldigad av arbetsuppgifterna, eller att uppgifterna är idiotanpassade.
I kommunikationen med en deprimerad bör ledaren fokusera på det positiva som inträffar när en uppgift är genomförd, snarare än de negativa konsekvenser ett misslyckande får.
Att hantera depression är svårt för den sjuke, men även för andra i personens närhet. Glöm därför inte bort hur övriga medarbetare känner sig och hur du själv mår.
Annons: