Hon tog k-beauty till Sverige
Det var via en vän som Linn Weilar fick upp ögonen för K-beauty, koreansk hudvård som växt explosionsartat de senaste åren, med ingredienser som guld, hästolja och snigelsekret.
– Det var före trenden så jag var lite nervös och hade inte så höga förväntningar men mina hudproblem blev bättre snabbt. Det är läkande och rena produkter med få kemikalier.
Hudvård är en del av den koreanska själen, berättar Linn. De flesta, oavsett kön och ålder, har en daglig rutin som börjar med en kopp te och sedan följer runt tolv steg med olika produkter. Populära är även sheetmasker, ansiktsmasker som ofta föreställer djuransikten.
Läs om: Civilekonomen som blev vinhandlare
– Det är inte ovanligt att jag ringer ett Skypemöte till Korea och så sitter de med sådana på. De värnar om att ta hand om sig själva.
Linn hade en dröm om att starta eget, så när webshopen Bonnybonny.se som säljer K-beauty var till salu slog hon till. På två år har hon ökat omsättningen från 0,3 till 14 miljoner kronor, och hon har nu återförsäljare som Apotek hjärtat, Åhléns och H&M. Som civilekonom har hon fått med sig vikten av att ha en kalkyl som håller och att få ett jämnt kassaflöde.
– Det gäller att ha en exakt plan för när pengarna kommer in och ut.
Att bygga bolag visade sig vara en utmaning, speciellt som liten spelare. Företaget har fått sätta svenska etiketter på sina 78 000 produkter – för hand.
Läs även om stress och eget företag
– I och med att jag har sagt upp mig så måste det gå bra. Det är bara att bita sig i läppen när det är jobbigt och lägga i en högre växel. Jag kan bli tårögd av stolthet när jag ser produkterna på butikshyllan och ser jag även någon som köper är det ett halleluja-moment.