Hon blir ny professor i företagsekonomi
Det är Sara Rosengren som nu tilldelas Ica-handlarnas professur i företagsekonomi, mot detaljhandel och marknadsföring. Utnämnandet kom efter en donation om 50 miljoner kronor som tillkännagavs nyligen. Bakom donationen står Ica-handlarnas förbund.
– Jag är mycket stolt över att ha tilldelats professuren, säger Sara Rosengren som utsågs till professor på Handelshögskolan tidigare i år.
Rosengren forskar inom marknadsföring och detaljhandel. Hon är mest känd för sin forskning om reklamkapital. I sin forskning intresserar hon sig för hur människor reagerar på olika slags marknadsföringsaktiviteter, som reklamkampanjer, introduktion av e-handel eller förändringar i pris.
Läs också: Snabb karriär inom handeln
– Svensk detaljhandel står inför ett stort skifte och jag ser fram emot att leda Center for Retailings forskning och utbildning om hur förändringarna kommer att påverka detaljhandeln, säger hon.
Sara Rosengren rankades förra året som en av Sveriges supertalanger och visionärer av Veckans Affärer. Hon utsågs också samma år till årets lärare av Handelshögskolans studenter. Sara Rosengren är sedan 2014 verksam som forskningschef vid Handelshögskolans Center for Retailing. Den 1 juni tar hon över som rollen som chef för centret.
– Sverige är otroligt framstående inom detaljhandel och vi kan nu stärka vår utbildning och forskning på området under en lång tid framöver, säger Lars Strannegård, rektor vid Handelshögskolan.