Hennes medarbetare gick in i väggen
Det har gått ett antal år sedan Affi Samuelsson plötsligt fick veta att en av hennes medarbetare inte längre ”fungerade” – eller helt enkelt hade gått in i väggen. Ändå är det tydligt att det är något som fortfarande berör henne starkt.
Läs även om hur ledarskapet formar arbetsmiljön
– Jag har många gånger frågat mig hur jag kunde missa vad som var på väg att hända. Men jag är i alla fall övertygad om att erfarenheten gjorde att jag arbetar annorlunda nu, och att risken för att det ska hända igen har minskat betydligt, säger hon.
Hon vill inte lämna ut några detaljer om situationen, men berättar att hon var chef över en grupp med kompetenta och självständiga medarbetare med avancerade uppgifter på tjänstemannanivå.
– Alla hade full koll på vad de skulle leverera, och det fanns inget behov av traditionell arbetsledning. Dessutom hade vi flexibla och oregelbundna arbetstider, som på många andra håll, vilket bidrog till att det som chef gällde att tänka till kring hur jag skulle ”se” mina medarbetare.
Affi Samuelsson konstaterar att hon redan då var mån om att jobba med ”balans i livet” i sitt ledarskap.
– Jag ser mig som en duktig chef och en bra ledare. Jag brukar få bra omdömen i undersökningar, men det hjälpte inte den gången. Det vanliga är också att medarbetaren i sådana här fall upprätthåller fasaden mot arbetsplatsen in i det längsta. Den är det sista som brakar.
Det blev dock ett lyckligt slut på historien, för medarbetaren hade tillräckligt med gnista kvar för att kunna bestämma sig och arbeta för att komma ur det med stöd från Affi och andra funktioner i organisationen.
– Mitt råd till andra är att skippa de där glesa utvecklingssamtal, de som man har en eller två gånger per år. Det är mycket bättre att köra korta och täta avstämningar, både personligen och med hjälp av olika verktyg. Det finns bra verktyg för mobilen, snabba checklistor som fylls i en eller två gånger i veckan.
Hon tipsar också om att använda de hjälpmedel som finns hos Sunt arbetsliv, inte minst det nya chefsverktyget Chefoskopet.
– Sedan ska man inte vara naiv och tro att det går att undvika stress på arbetsplatsen. Däremot går det att göra arbetsgruppen förberedd på arbetstoppar och tillsammans se till att klara av dem. Med rätt hantering kan en krävande arbetsmiljö till och med bli stärkande för en arbetsgrupp.