Här är de hetaste kompetenserna för marknadsförare
Efter listorna för ekonomer och säljare presenterar Utbildning.se nu även topplistan över de hetaste kompetenserna för marknadsförare och PR-konsulter. Utbildning.se, som är Sveriges största söktjänst för kompetensutveckling, har denna gång granskat 413 platsannonser från september månad och resultatet är en lista som är full av olika varianter på social kompetens, men också innehåller organisatoriska kunskaper och digitala kompetenser.
Läs även: Marknadsförarna som får mest genomslag på Linkedin
Sociala medier nämns i nästan varannan platsannons som är riktad mot marknadsförare, bara driv återkommer mer frekvent. Starkt eget driv är uppenbarligen något som är väldigt gångbart just nu på arbetsmarknaden, eftersom just driv toppade listan för säljare och nu alltså även för marknadsförare.
– Ja, driv är lite av ett modeord i platsannonser, det dyker upp i nästan alla våra undersökningar som en av de vanligaste egenskaperna som efterfrågas av allt från ekonomer, chefer, projektledare och säljare, berättar Mathias Flink på Utbildning.se.
Enligt Flink handlar det om att arbetsgivarna vill ha medarbetare som är engagerade och intresserade av sitt arbete.
– Det är vanligt att drivna personer har fritidsintressen knutna till jobbet. Exempelvis sociala medier-marknadsförare som är flitiga instagrammare och har egna stora följen.
Läs även: Här är orden som marknadsförare bör undvika i sin Linkedinprofil
Utåtriktad, kommunikativ och entusiastisk är sociala förmågor som tillskrivs en duktig marknadsförare. Av topplistan framgår också att många arbetsgivare förväntar sig digitalt kapabla medarbetare som behärskar Adobe-paketet, Office-paketet och förstås även sociala medier och sökoptimering. Den sociala och digitala kompetensen paras dessutom gärna ihop med organisatoriska kunskaper.
– Det finns plats för många olika typer av människor inom marknadsföring. Dels kreativa personer med kunskaper i Indesign och Photoshop, men även mer analytiska personligheter som håller koll på strategier, följer upp resultaten och organiserar upp arbetet, säger Mathias Flink.
1. | Driv | 56 % |
2. | Utåtriktad | 45 % |
3. | Sociala medier | 44 % |
4. | Kreativ | 29 % |
5. | Kommunikativ | 28 % |
6. | Entusiastisk | 25 % |
6. | Strukturerad | 25 % |
8. | Akademisk Examen | 24 % |
9. | Office-paketet | 20 % |
10. | Adobe-paketet | 19 % |
11. | Analytisk | 14,5 % |
12. | Självständig | 14 % |
13. | Sökmotoroptimering (SEO) | 14 % |
14. | Engelska | 13,5 % |
15. | Resultatorienterad | 13 % |
16. | Lagspelare | 13 % |
17. | Initiativtagande | 12,5 % |
18. | Relationsskapande | 12 % |
19. | Strategisk | 11,5 % |
20. | Ansvarsfull | 10 % |
Källa: Utbildning.se