Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Handelshögskolans atrium. Foto: Juliana Wiklund

Handels crowdfundar för att digitalisera

Stockholms Handelshögskola testar ett nytt grepp för att samla in medel till skolan. Genom att själva crowdfunda en kampanj under ett dygn hoppas de samla in en miljon för att öka digitaliseringen på lärosätet.

Pengarna som samlas in kommer att användas för att utrusta ett digitalt klassrum, målet är utveckla och förbättra interaktionen mellan studenter och lärare.

– Det här är ett första steg i ett större satsning på lärandeprocessen. Vi måste leverera undervisning som ligger i linje med våra svenska och internationella studenters förväntningar. Med de insamlade medlen från Rally for SSE vill vi skapa ett klassrum där vi kan prova nya digitala tekniker som sedan kan utökas till att omfatta fler klassrum, säger Katarina Hägg, vice president external relations på Stockholm School of Economics.

Läs också: Så finansierar du med crowdfunding

Klassrummet som pengarna ska gå till ska utrustas med avancerad inspelningsteknik, interaktiva whiteboards som möjliggör multimediapresentationer och teknologi öppnar för att använda flera plattformar samtidigt och att smidigt koppla upp deltagare som befinner sig på andra platser. Studenter kommer att få nya möjligheter att interagera med kursledare och föreläsare vilket i sin tur gör det enklare att avläsa studenternas förståelse.

Läs också: Egenanställda finansierar sin egen bransch

Vem kom på idén att ni skulle crowdfunda?
– Initiativet är helt vårt eget. Som en internationell handelshögskola verkar vi på en alltmer konkurrensutsatt global marknad, samtidigt som vi bara har 20 procent av vår finansiering från staten och inte får ta ut studieavgifter av andra än utomeuropeiska studenter. Därför letar vi ständigt efter nya vägar att finansiera vår verksamhet. Vi arbetar sedan flera år systematiskt med fundraising och inspireras mycket av länder som gjort detta länge, till exempel USA och Storbritannien. Nu ville vi prova om just crowdfunding för ett universitet skulle kunna fungera i Sverige, säger Katarina Hägg.

Läs också: Umeå universitet får prestigeackreditering

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se