Förtroendet för facket vänder uppåt
Medieakademien har sedan 1997 sammanställt en årlig förtroendebarometer som mäter förtroendet för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier.
Årets förtroendebarometer toppas återigen av Systembolaget, följt av universitet/högskolor, SR, Ikea och SVT. Noterbart är att förtroendet för public service sjunker påtagligt. För Sveriges Radio, som förra året delade förstaplatsen med Systembolaget, handlar det om en minskning från 70 till 64 procent och för Sveriges Television från 66 till 60 procent. Ännu värre är det dock ställt för PostNord och Moderaterna, vars förtroende rasar mest av alla institutioner som ingår i mätningen. PostNord från 37 till 16 procent och Moderaterna från 34 till 22 procent.
Läs även: Medarbetarna styr bilden av företaget

För facket som rasade förra året till följd av associationen till Kommunalskandalen verkar krisen nu vara över. Förtroendet för de fackliga organisationerna ökar från 22 procent förra året till 29 procent i år.
– Det är glädjande att förtroendet ökar. Jag upplever dock att Civilekonomernas medlemmar, som är våra uppdragsgivare, haft ett konstant högt förtroende för förbundet, kommenterar Jens Jacobsson, förbundsdirektör för Civilekonomerna.
Det är bara medvindspartiet Centerpartiet som ökar mer bland institutionerna. Centern har passerat både Moderaterna och Socialdemokraterna och är nu, med 30 procent, det politiska parti som inger högst förtroende.
I år ingår också för första gången en mätning av förtroendet för folk i stad och land. Enligt mätningen går det inte att lita på människor i storstäderna i samma utsträckning som det går att lita på folk som som bor på landet. Nästan var femte, eller 17 procent, av människorna i storstäderna anses vara opålitliga, men mindre än en av tio (8 procent) utanför storstäderna. När det gäller folk i allmänhet går det att lita på 60 procent, om man får tro Sifo-mätningen.
Läs även: Apoteket i topp och spelbolag i botten på hållbarhetsindex
Förtroendebarometern
Medieakademins förtroendebarometer har genomförts årligen sedan 1997. Årets mätning genomfördes av Kantar Sifo. Undersökningen omfattar 1 200 webb-intervjuer med personer äldre än 15 år under perioden den 13–28 mars 2017. Hela rapporten återfinns här.