Företag med värderingar klarar kriser bättre
En kris kan komma oväntat, av yttre omständigheter man inte råder över. Eller inifrån för att man slarvat eller inte gjort en ordentlig riskanalys, eller åtminstone inte agerat utifrån den. Så är det ens möjligt att förbereda sig på alla typer och hot mot verksamheten?
Mycket går att förbereda sig för genom säkerhetsrutiner och planering. Och det går att förbereda organisationen även för det oväntade. Det anser i alla fall Carolin Runnquist, head of digital channels på Swedbank, och en av Sveriges främsta experter på cybersäkerhet och krishantering. Hennes erfarenhet är att organisationer som styrs av värderingar klarar kriser bättre än andra.
– Värderingar är en hjärtefråga för mig. Företag och organisationer som lever sina värderingar har mycket gratis när det uppstår en kris, men de är också mycket bättre på att förebygga kriser, säger Carolin Runnquist i en intervju i tidningen HR People.
Det gäller att involvera alla medarbetare i värderings- och säkerhetsdiskussioner och träna dem i att upptäcka risker, defekter eller säkerhetshot. Om sedan ledningen lyssnar på medarbetare som slår larm, kan kriser avvärjas innan de ens är incidenter.
Misstro och dålig förankring kan sänka samarbeten
Den snabba digitaliseringen har gjort många organisationer sårbara. Fördelarna, som snabbhet, kundnytta och bekvämlighet har ibland prioriterats före säkerhet. Och rätt som det är ligger systemen nere, och där står man utan möjlighet att jobba. Här bör man ha en plan för hur kritisk verksamhet ändå kan fortsätta även om de vanliga verktygen saknas.
Men om krisen ändå kommer, trots alla försiktighetsåtgärder? Ja, då behövs ett krisledningsteam där alla vet vilka roller de har. Och enda sättet att få det att fungera i en kris, är att öva i förväg.
Annons: