Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Fem trender för framtidens möten

Har du svårt att hinna med jobbet för alla jobbmöten? Råden för att skapa effektiva möten är många, men även trenderna kring hur mötena arrangeras förändras. Ska du arrangera kick-offen efter sommarens ledighet? Då bjuder vi på inspiration här.

Ibland känns det som att jobbvardagen inte hinns med för alla möten som ska bokas in och genomföras, på jobbet eller externt. Men samtidigt sysselsätts närmare 200 000 personer i Sverige av att jobba med möten i olika form. Sylvia Nylin, vd Svenska Möten, har hittat fem trender som hon tror kommer att prägla våra jobbmöten de närmaste åren.

Biometrics
Den mest futuristiska trenden är biometrics; att med hjälp av avancerad teknik mäta hur människor upplever något. En föredragshållare kan få live-info om åhörarnas intresse, en teknik som Hillary Clinton testade under presidentvalskampanjen i USA och som vi säkerligen kommer att få se under höstens valkampanj här i Sverige. Ett annat scenario är att personalen via ansiktsscanning får heads-up när en gäst är på väg in. 

Alla är samhällsbyggare
Ta ditt samhällsansvar eller förlora kunden. Det finns idag en tydlig koppling mellan företags lönsamhet och meningsfullhet och hela 62 procent i en undersökning från Edelman Brand Relationship Index uppger att de inte kommer att välja ett varumärke om de inte uppfyller sitt samhällsansvar.

Läs också: Checklista för lyckade distansmöten

Koncept-magi
Platser och ställen med en genuin, äkta och unik berättelse är helt enkelt mer attraktiva än de utan. Efterfrågan på upplevelser har drivit fram koncepttänkandet. Genom en framgångsrik konceptualisering väcks en nyfikenhet och det skapas en destination som gästerna vill besöka och ett community människor vill tillhöra. Det är extra viktigt för anläggningar utanför storstadsområdena. Men se upp för fallgroparna; att det känns fejkat, överkonceptualiserat, amatörmässigt gjort eller kopierat får motsatt effekt. Det som skapar magi är äkthet och att alla delar genomsyras av samma tänk.

Gästen är inte gäst
Gästen vill inte längre vara gäst. Att eftersträva en känsla av herrskapsfolk och tjänare á la Downton Abbey tillhör historien. Nu vill besökaren känna sig som hemma, vara välkommen bakom baren för att själv blanda en drink och bli bemött som en individ. Detta kommer ur djupare förändringar i samhället; producent-konsument-logik växlar över till medskaparlogik där samhällsklasserna suddas ut. Fokus ligger på att bygga relationer, skapa förutsättningar för social gemenskap och se varje individ istället för att odla en gammeldags servicekultur.

Läs också: Fyra ingredienser för effektivare möten

Delningskulturen
Alla delar allt. Den främsta utmaningen är intåget av delningsekonomin som nu också nått B2B och mötesbranschen. På samma sätt som Airbnb medfört att privatpersoner kan bo hos varandra så ökar nu antalet alternativa möteslokaler när företag hyr ut ytor de inte använder. Det är positivt ur ett miljöperspektiv men det ställer högre krav på mötesbranschen när spektakulära och praktiska lokaler går att hyra till väldigt låga priser. Delningsekonomin i stort beräknas växa med 25 procent årligen enligt PwC och initiativen är många.

Mer från:

Mer på civilekonomen.se