Fem affärsmodeller för framgång
Analysföretaget Kairos future har tillsammans med branschorganisationen FAR försökt spå kring framtidens affärsmodeller i den nya rapporten Nyckeln till framtiden som presenteras på FAR:s branschdagar. I rapporten lyfter man fram fem olika affärsmodeller eller strukturer som man tror kommer växa och bli framgångsrika.
– Den här studien är ganska operativ och lättare att agera på än vår rapport som kom 2013 som också handlade om branschen. Förhoppningen är att vi inte går hem och gör samma sak nästa vecka som vi gjort den här veckan efter att ha läst rapporten, säger Göran Kraft från Kairos future.
Läs också: Så skapas nya affärer med big data.
De fem affärsmodellerna för framtida lönsamhet enligt Kairos och FAR:s rapport:
- Marknadsplatser med kunddata som sorterar och administrerar andras innehåll. Exempel ur rapporten är Alibaba och Facebook där affärsidén bygger på att tillhandahålla en plattform. Kairos menar att om man som företag kan tillhandahålla en liten men relevant mängd information som har en klar nytta kan detta bli mycket konkurrenskraftigt.
- Företag som blir snabba följare, som ser en produkt som skapas och som snabbt ser en affärsidé där. Kairos nämner bland andra United Screens som skapat ett affärsforum för så kallade Youtubers.
- Produktspecialister där olika aktörer blir extremt tydliga i sin nisch och därmed blir experter växer, även om aktören i sig inte är den största i sin bransch. Här nämner Kairos och Far som exempel Scanias lastbilar som ett exempel på företag som har en fokuserad strategi och som klarar sig bättre än marknaden som helhet.
- Fullserviceleverantörer växer. Den som inte bara är specialist, utan även kan erbjuda allt inom området blir attraktiv. Kairos föreslår på seminariet ett skidföretag som inte bara hyr ut och säljer skidor – utan som även kan erbjuda skidresor, skidkläder, boende på skidorter, utbildningar inom skidåkning, ett magasin om skidor och tom mat för skidåkare. Man drar i rapporten paralleller till revisionsbranschen där konsulter som breddar och gör mer för kunden är framgångsrika.
- Legotillverkare är den sista pusselbiten som Kairos nämner i rapporten. Där menar man att det blir vanligare med bemanningsföretag som hyr ut exempelvis revisionskonsulter. Man menar att revisionsföretagen har svårt att behålla kompetensen då arbetsbördan under året är ojämn och många väljer att starta eget istället. Där menar Kairos att bemanningsföretagen tillhandahåller en liten kugge i maskineriet.
Källa: Nyckeln till framtiden – framtidens redovisning, revision och rådgivning i det digitala landskapet.
Läs också: Så använder du big data rätt