Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Mörkhårig kvinna och småföretagare fram för sin dator

Få småföretagare oroar sig för lågkonjunktur

De flesta småföretagarna är inte särskilt oroade av tanken på en kommande lågkonjunktur. Men många har ändå förberett sig. Besparingar och trimmad sälj- och marknadsföring är vanligast.

Olika konjunkturrapporter, som exempelvis Företagarnas Småföretagarbarometer 2019, pekar mot att vi går mot en avmattning i konjunkturen under 2019. Men enligt en ny undersökning från Visma är det bara var femte småföretagare som i någon utsträckning oroas sig för en kommande lågkonjunktur.

Läs om: God arbetsmarknad för ekonomer

Undersökningen visar att det är något fler, en fjärdedel av småföretagarna, som vidtagit någon form av åtgärd med en komma de lågkonjunktur i åtanke. Ungefär hälften av dessa företag har sett över sina kostnader. En tredjedel av företagen har uppdaterat sin marknadsföring och sina säljkanaler. Nästan lika vanligt har varit att spara in på kostnader för inventarier. Andra åtgärder har varit att skjuta upp rekryteringar, uppdatera kunderbjudandet eller korta kundernas betalningsvillkor.

Läs även: Här är yrkena som får det tuffare

Kortklippt medelålders man med grå tinningar talar om småföretagare
Boo Gunnarson.

–  Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs. Rekryteringar som inte blir av påverkar sysselsättningen i Sverige direkt.

I Sverige finns omkring en miljon registrerade företag. Av dessa är den stora merparten, 96 procent, småföretagare med upp till nio anställda.

Läs också: Trygghet för egenföretagare

SMÅFÖRETAGENS SVAR:

Många bedömare anser att en lågkonjunktur är nära förestående. Är du orolig för det?  

Ja, mycket orolig (3 procent).
Ja, ganska orolig (18 procent).
Nej, inte särskilt orolig (60 procent).
Nej, inte orolig alls (19 procent).

Har du vidtagit några åtgärder med anledning av en kommande lågkonjunktur?

Sett över kostnaderna (51 procent).
Sett över min marknadsföring och mina säljkanaler (31 procent).
Dragit ned på inköp av vissa inventarier (27 procent).
Skjutit upp eller pausat rekrytering (21 procent).
Uppdaterat kunderbjudandet (14 procent).
Kortat kundernas betaltid för att få in pengarna snabbare (8 procent).


ekonom civilekonom civilekonomerna logotypBli medlem

Även du som är eller ska bli företagare har nytta av att vara med i facket. Läs mer om att bli medlem och vad facket kan göra för dig.

 

 

 

Mer från: ,

Mer på civilekonomen.se