Var tredje ung vuxen söker jobb via sociala medier
GfK Norm har på uppdrag av kundtjänstföretaget Transcom ställt frågor om jobbsökande till unga vuxna i åldrarna 18 till 30 år. Och det märks av svaren att det är nya mer digitala tider. Mer än var tredje person i åldersgruppen (34 procent) letar efter jobb i sociala medier-kanaler som Linkedin och Facebook. Det är nu vanligare för unga vuxna att använda sociala medier i rekryteringssammanhang än att söka sig till bemannings- och rekryteringsföretag, jobbannonser i traditionell media eller jobbmässor.
– Unga vuxna söker i allt högre grad jobb och utmaningar i kanaler som finns lätt tillgängliga i deras mobiler, konstaterar Henrik Olsson, landschef Transcom Sverige.
Läs även: Elva heta trender inom rekrytering
Transcom ser sociala medier som en viktig kanal för att nå fram till kandidater.
– Vår målgrupp, som i regel är nya på arbetsmarknaden, finns i stor utsträckning ute på dessa forum och där gäller det att vi som arbetsgivare syns och uppfattas som attraktiva.
Vanligast är dock fortfarande att leta jobb via Arbetsförmedlingen och egna kontakter, följt av annonser på olika jobbsajter.
– Att kontakter är en god kanal för att få nya jobb förvånar oss inte. Vi arbetar mycket efter devisen ”It takes one to know one” och uppmuntrar våra medarbetare att se sig om i sin egen bekantskapskrets om det finns någon där som skulle trivas hos oss på Transcom.
Läs även: Medarbetarna styr bilden av företaget
Värt att notera är att skillnaden är stor mellan könen. Unga kvinnor förlitar sig i betydligt större utsträckning än unga män på Arbetsförmedlingen, 68 procent av kvinnorna mot 48 procent av männen. De unga männen tycks däremot uppskatta jobbmässor mer. Enligt undersökningen letar 20 procent av männen jobb på mässor, men bara tio procent av kvinnorna.
När det gäller vilka förmåner som unga svenskar värderar högst på arbetsplatsen så är tillgång till gym populärast bland båda könen. Fler kvinnor än män önskar tillgång till massör och psykolog. Detsamma gäller för städhjälp och hjälp med barnpassning. Att fler kvinnor än män tänker på mer praktiska förmåner är dock ingenting som påverkar Transcoms rekryteringsprocesser.
Var flest unga letar jobb
- Arbetsförmedlingen: 58 %
- Genom vänner, bekanta eller andra kontakter: 57 %
- Genom webbaserade jobbsajter (Monster, Academic Work, Metrojobb, företags egna karriärsajter, etc): 55 %
- Sociala medier (Linkedin, Facebook, Twitter, etc): 34 %
- Bemannings- och rekryteringsföretag: 31 %
Källa: Transcom
De mest populära förmånerna
- Gym: 53 %
- Massör: 41%
- Städhjälp i hemmet: 27 %
- Personlig tränare: 27 %
- Psykolog: 24 %
Källa: Transcom