Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Effektivare möten med nudging

När alla kollegor enats om att jobba på ett nytt sätt i projektet, men du tycker att det är en dålig idé. Är du då den som säger det, eller är du tyst och följer med flocken?

För att undvika flockbetéende kan man jobba med så kallad nudging, alltså att hjälpa kollegorna till att ta beslut som går både mer efter din egen ide men som är bättre för dem.

Läs också: Så får du andra att göra som du vill

Civilekonomen Alexander Norén har just kommit ut med boken Nudge – så funkar det (Volante) som tar upp frågor om beteendeekonomi och hur man kan använda det i sin vardag. Boken är baserad på hans blogg nudgenugde.

Här tipsar han om hur man kan hålla mer effektiva möten genom att använda sig av nudging och undvika flockbeteende, där du eller kollegan inte vågar säga emot eller ens orkar säga emot eftersom du själv tror att din idé inte är värd att ta upp.

Alexander Norens tips för effektivare möten

Uppmuntra ifrågasättande. Utse en ”djävulens advokat” eller gör som vd:n som avslutade ledningsgruppsmöten där alla tyckte lika med att bordlägga frågan ”tills någon kan komma på ett bra skäl att säga nej”.

Inled mötet med att alla skriver ned på en lapp vad de tycker. För den som sedan ändrar ståndpunkt under mötet blir det då tydligt och den bör fråga sig om det är på grund av nya fakta och goda argument som hen bytt fot, eller om den ändrade åsikten beror på grupptrycket.

Diskutera rättvist så att alla kommer till tals. De mest självsäkra individerna, de som älskar att höra sin egen röst, är o a de som inte inser sina begränsningar. Ge snabbt vidare ordet till dem som tänker tyst för sig själva.

Läs också: Professor Alvesson – Se upp för gruppbetéendet

Låt bli att värdera åsikterna. Vill man inte ha ja-sägare som bara smörar för chefen på mötet får man lov att vara pokerface-neutral i reaktionen på de olika inläggen i debatten.

Rösta anonymt. Vill man fånga gruppens bedömning i en sak- fråga, till exempel uppskatta vad som är ett rimligt säljmål, uppnås bara wisdom of crowds genom att låta individerna rösta utan att bli påverkade av varandras ställningstaganden.

Mer från: