Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Mörkhårig kvinna tipsar om hur man skaffar sig vassa rekommendationer
Charlotte Hågård.

”Din karriär blir var dina relationer är”

Ditt personliga varumärke är ditt mest värdefulla karriärverktyg på framtidens arbetsmarknad. Det gäller oavsett om du söker jobb eller inte. Karriärexpert Charlotte Hågård delar med sig vad som är på gång på arbetsmarknaden.

Jag tänkte dela med mig av mina förutsägelser kring karriärtrender. Jag har jobbat som karriär-utvecklare för individer och företag i stort sett hela mitt yrkesliv och jag ser tydliga tecken på vad som är på gång. Nu tror jag att teknik, självförtroende och personligt varumärke slår igenom.

Då många ekonomer förutspår en försämrad ekonomi och en möjlig lågkonjunktur hårdnar konkurrensen om idealjobbet. Att sticka ut blir viktigt. Det innebär att du måste ha en god självinsikt och förstå vad som gör dig bra så du kan göra dig synlig så andra lägger märke till dig, så kallad personal branding. Ditt personliga varumärke kommer att vara ditt mest värdefulla karriärverktyg på framtidens arbetsmarknad oavsett om du söker jobb eller inte. Du behöver utveckla, vårda och kommunicera ditt varumärke kontinuerligt så att du förblir relevant och efterfrågad även när ekonomin blir mindre stabil.

Läs mer: Hitta nytt jobb utan kontakter

Tiden har också kommit då vi har fler interaktioner med människor online än i den verkliga världen. Allt fler första intryck sker via en digital handskakning genom att någon googlar ditt namn snarare än riktiga möten. Därför måste du ha en genomtänkt strategi för hur du syns på de sociala plattformarna, som Linkedin och Facebook. Din Linkedin-profil har blivit en nödvändighet, inte en valfrihet. Vi lever i relationsekonomin, där relationer har blivit affärsvaluta. Du måste prioritera nätverkande och relationsbyggande i din vardag, på jobbet och privat. Med gigekonomin och ökat distansarbete, kommer ett starkt och konsekvent digitalt varumärke vara det som kommer att hålla dig ”top of mind” hos kollegor, chefer, uppdragsgivare och andra beslutsfattare.

2019 är året då vi ser video ta över som det mest kraftfulla och framträdande av alla kommunikationsverktyg på arbetsplatsen. Det ersätter inte snabbmeddelanden och e-post, men det blir det verktyget som alltmer används i vår arbetsvardag när ord inte längre räcker till. På Linkedin kan du numera skicka röstmeddelanden till dina kontakter och man jobbar ständigt med att utveckla fler funktioner för nätverkande och kommunikation. Med fler som distansarbetar och större konkurrens om jobben och uppdragen kommer video att vara det verktyg som hjälper dig att få uppmärksamhet och kommunicera ditt budskap.

Läs mer: Boosta din Linkedin-profil

Förändringstakten på marknaden går allt snabbare. Din kompetens kan bli föråldrad på ett halvår om du inte är inställd på att lära nytt och utvecklas varje dag. Att skapa tid för din egen kompetensutveckling måste bli en av dina viktigaste karriärstrategier. Den goda nyheten är att idag finns många former av lärande. Idag kan du gå på workshops, föreläsningar, digitala kurser, kolla Youtubevideor, läsa blogginlägg och lära från kollegor eller en mentor.  Ansvaret för kompetensutveckling har flyttat från din arbetsgivare till dig. Du måste ligga steget före och se till att du är fortsatt anställningsbar genom aktuell kompetens. Du måste själv komma med idéer och förslag till din chef på utvecklingssamtalet om vad du behöver för att hålla dig aktuell och relevant för jobbet. Identifiera vilka kunskapskällor som hjälper dig att hålla din kompetens aktuell och investera tid och engagemang för att lära dig något nytt varje dag.

Idag är varje medarbetare en kommunikationskanal och kan sprida organisationens budskap till marknaden. Företag vet idag att om medarbetarna sprider budskap i sociala medier så når det en mycket större mängd personer än om man bara kommunicerar från sin egen plattform.  Det är ett av skälen till att Linkedin har fått en så stor genomslagskraft då varje medarbetares profil är en plats där företagets logga och information kan visas och spridas. Vi litar dessutom ofta mer på vad våra vänner och kontakter säger än vad organisationer kommunicerar ut direkt. Vi har blivit realister. 

Läs även: Så blir du hittad på Linkedin

Charlotte Hågård är karriär- och Linkedinexpert, författare och föreläsare.

Mer från:

Mer på civilekonomen.se