Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Foto: Annika af Klercker

Den gamla världen möter den digitala

Ett brinnande intresse och strävan efter livskvalitet anges ofta som skäl för att starta eget. För civilekonomerna Joakim Hartzell, Simon Berg och Erik Mannby var det så. Intresset för kläder fick dem att, vid sidan av sina ordinarie jobb, ge sig in som delägare i Götrich, Nordens äldsta skrädderi.

En finansman, en journalist, en administrativ chef och två brittiska skräddare. Så ser den nya ägarkonstellationen ut av den kungliga hovleverantören Götrich, skrädderiet i Stockholm med anor från 1730-talet. 

Den nya kvintetten ska få företaget att stå på egna ben och så småningom bli lönsamt. Eftersom Götrich äldre kundbas blivit allt mindre innebär företagets nya business att tillföra mer volym och försäljning med hjälp av en ny och yngre kundgrupp. 

– Hemligheten är att låta den gamla världen möta den nya, säger Joakim Hartzell som är delägare tillsammans med Simon Berg och Erik Mannby.

– Skrädderi av den här typen uppfattades länge som snobbigt och exklusivt. Som kund visste man inte hur man skulle bli bemött. Det fanns varken någon prislapp på plagget eller fast leveranstid för att få det uppsytt, något som bidragit till att skapa höga trösklar för folk att träda in i den här världen, fortsätter Hartzell.

Läs också: Småföretagare missar arbetsmiljöreglerna

Men nu ska det alltså bli ändring. Götrich ska följa med sin tid. Tillsammans med ytterligare två kollegor från London, Ian Meiers och James Sleater, som äger ett skrädderi på Savile Row i London, ska Götrich bli lönsamt.

Erik Mannby, Joakim Hartzell och Simon Berg.

Företaget redovisade en förlust på 271 000 kronor 2017, från ett minus på 195 000 året innan, samtidigt som försäljningen backade. Digital kommunikation var därför något av det första de nya ägarna drog igång för att få större omsättning och lönsamhet i skrädderiverksamheten. Att göra en digitaliserad kundresa med tidsbokningar, hantering av kommunikation vad gäller order, tyg- och designval, samt interaktion kring provningar i ett skrädderi, är lite revolutionerande. 

Äldre stamkunder har av tradition också haft privilegier, som att betala i efterskott när ett skräddarsytt plagg varit klart, men nu söktes en ny, yngre och stilmedveten kundgrupp som kunde betala i förskott.

– Att behålla de äldre kundernas privilegier med efterskottsbetalning var en förtroendefråga som vi inte kunde rucka på. Och för att ta hand om kunder som varit här i årtionden har den förra ägaren Elisabeth Götrich, stannat kvar som arbetande konsult. Men verksamheten vidgas nu på jakt efter nya kunder som betalar i förskott, säger Joakim Hartzell.

Läs också: Småföretagare – så bygger du upp din pension

De nya ägarna tror på Götrich. De ser ett generellt ökat hantverksintresse i Sverige, att det vuxit fram en marknad för småskalig, lokal produktion, något de kan slå mynt av.

– Samma trend som vi ser på livsmedelsområdet och inom design ser vi inom skrädderi. Folk vill veta mer om hantverk och hur produkter tillverkas. Vi svenskar nördar gärna ner oss. Vi gillar att vara pålästa om det vi köper och vi har börjat handla mer kvalitet, säger Simon Berg.

I åtgärdsplanen ligger nu att lyfta det anrika varumärket. Försäljningen går åt rätt håll och vi ser närmast en marknad som kan bli fem gånger så stor som idag, fortsätter Joakim, som tillsammans med de andra är väldigt aktiv i företaget.

De har med sina kunskaper lyckats att täcka in många kompetensområden och har kompletterat varandra. De har alltså inte behövt köpa in så många tjänster utöver vad de själva bidragit med i uppbyggnaden av Götrich.

Läs också: Trygghet för egenföretagare

   Det känns bra när man startar från en liten volym att inte dra på sig så mycket kostnader. Så småningom räknar vi med att vara verksamma operativt på en lagom nivå. Varenda ledig stund har vi tillbringat i butiken. Vi har rensat, burit, spacklat, målat och ägnat oss åt ekonomiprocesser, bokningssystem och hemsidan. Vi är med på event, har medverkat på bröllopsmässan och besökt brittiska ambassadörens residens. Kvällar och helger är ofta bokade, säger Erik Mannby.

All produktion av ett skräddarsytt plagg görs för hand. Där ligger inga synergivinster. Vinsterna ligger i stället i orderhantering och kundernas mönster som numera ligger digitaliserat. 

Inköpen är också datoriserade gentemot tygleverantörer för att få bättre priser anpassade efter volym, tillgång och efterfrågan. Lilla Götrich hade aldrig fått de priserna om man inte hade ingått i de brittiska kollegornas inköpsbulk.

För varje plagg och kund skapas ett unikt mönster. Därefter går man igenom mönstret samt skär ut det på Saville Row där också det huvudsakliga handarbetet sker.

– Men alla provningar och mindre ändringar sker på plats i butiken på Linnégatan. Våra skräddare på plats i Stockholm syr också upp plagg för hand, säger Joakim Hartzell.

Läs också: Stress och eget företag – en möjlig ekvation

Erik Mannby

Yrke: Chefredaktör för Plaza Uomo, egenföretagare.

Utbildning: Civilekonom och journalist.

Bakgrund: Bankman, drivit kommunikationsbyrå, haft eget klädvarumärke.

Joakim Hartzell

Yrke: Head of Insights & Implementation på Nordea Markets.

Utbildning: Civilekonom HHS 2005, Redovisning och Finansiering.

Bakgrund: Började som managementkosult inom bank och finans efter examen, arbetar på Nordea sedan sju år.

Simon Berg

Yrke: Administrativ chef, Naprapathögskolan.

Utbildning: Grafiska Institutet vid Stockholms Universitet, Handelshögskolan i Stockholm.

Bakgrund: Bakgrund som formgivare och har arbetat på Naprapthögskolan sedan 2007. 

Mer från: , , ,