Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Coronan tvingar till uppsägningar – HR-chefen: ”Det är för jävligt”

Som HR-chef på Nordic Choice Hotels var Tina Tropp Jerresands uppdrag att rekrytera 45 000 personer på fem år. I stället fick hon säga upp 60 procent av medarbetarna. – Det är surrealistiskt, det händer inte. Men det var ett faktum, säger hon.

Den här texten är hämtad ur Akavia Aspekt som är den tidning som ersätter Civilekonomen och Karriär. 

Varje år i januari har Nordic Choice Hotels en stor vinterkonferens. Den här gången var det Tina Tropp Jerresand som skulle ställa sig på scen och hålla tal inför de 4 000 medarbetarna i publiken. Hon var nervös – men ämnet kunde hon i alla fall som ett rinnande vatten: kompetensförsörjning. Hotell­kedjans tillväxttakt har varit extremt hög de senaste åren och under kommande år ska ytterligare 25 hotell öppnas. Till 2025 skulle hon och hennes team rekrytera 45 000 medarbetare. 

Förbered dig väl inför svåra samtal

När vi ses några månader efter den där konferensen har hon i stället lett arbetet med att säga upp 60 procent av personalstyrkan. 

– När jag försöker reflektera över det, går det inte riktigt att ta in. Det är så omvälvande och dramatiskt. Den där konferensen känns som ett annat liv, säger Tina Tropp Jerresand.

Som HR-chef är potentiella kriser och risker visserligen något som alltid finns med på agendan. Så när nyheten om coronaviruset i staden Wuhan i Kina dök upp var det något som diskuterades, minns hon. 

– Men då pratade vi om smittan utifrån perspektivet vad vi gör om vi får en smittad gäst, om arbetsmiljö­perspektivet för vår personal. Att det skulle påverka oss rent monetärt hade vi inte förstått. 

Hotellkedjan gjorde starka resultat under januari och februari. Sedan kom första veckan i mars. 

– Väldigt många av bokningarna när det gäller affärs­resenärer är sådant som bokas veckan innan. Men det kom inga bokningar. De var borta. Sedan kom alla avbokningar.

Helgen efter var den första som hon och HR-teamet gick in och jobbade. Det skulle bli många fler efter det. 

Det här gäller vid varsel och uppsägningar

– Vi jobbade så intensivt på kontoret att vi nästan glömde bort corona, men när man kom ut jättesent på kvällen insåg man plötsligt att man kunde bli smittad. Vi kunde aldrig ta en paus från viruset, säger Tina Tropp Jerresand. 

Initialt pratade man om att säga upp 20 procent av medarbetarna, men redan tre veckor senare var siffran uppe i 80 procent. 

– Vi förberedde alla underlag för de här varslen vi skulle göra. På vissa hotell handlade det om varenda anställd. Det är surrealistiskt, det händer inte. Men det var ett faktum. 

När statens permitteringsmöjligheter kom blev hon först överlycklig, men lyckan blev kortvarig. I Norge, Danmark och Finland har det varit annorlunda eftersom man har fått hjälp med hela lönekostnaden. Men att som i Sverige få 60 procent stöd för löner hjälper inte, menar hon. 

– Det säger sig själv att det inte går. Under april hade vi 5–10 procents beläggning på hotellen. Så vi har fullföljt varslen på 60 procent av alla anställda i Sverige. 

Arbetsgivaren i konkurs? Agera snabbt om du inte får ut din lön

Det betyder att korridorerna ekar tomma på huvudkontoret, 160 av hennes 300 kollegor har fått gå. För att inte tala om majoriteten av de anställda på de 96 hotellen runt om i Sverige. 

– Att säga upp en städerska som man vet är ensam försörjare och där vi är hennes svenska nätverk … Det är rent ut sagt för jävligt. Att veta att det är dessa människor vi sätter i arbetslöshet när vi i vanliga fall är en integrationsmotor. Det kan jag inte med ord beskriva hur det har känts och hur det fortfarande känns. 

Att därtill tvingas att ha diskussioner om uppsägningar på distans går emot allt hon har lärt sig under karriären. 

– När man går de grundläggande kurserna gällande svåra samtal är regel ett att man ska ses. Nu sker de här mötena digitalt och folk sitter och gråter framför skärmen. Man vill ju bara kramas och säga ’vet du hur mycket du har betytt för oss?’.  Vi är en sådan bransch; alla är nära. Men nu … Ute på hotellen är det familjer som splittras, det är familjer som går sönder.  

HR har blivit svårare

Hur har du gjort för att ­motivera dig själv och dina anställda? 

– Som ledare har det varit oerhört viktigt med närvaro och prioritering. Teamet och jag har haft avstämningar varje dag där vi har hanterat all information och delegerat arbetsuppgifter. Kriser för alltid något gott med sig och i vårt fall har HR-teamet verkligen klivit fram och visat vår profession. HR har varit med och tagit ansvar för företagets överlevnad på lång sikt. Som Petter Stordalen säger: ’Vi må igenom’. Det har varit mitt mantra också: Vi ska klara det här, vi ska fixa det här. 

Snabbt skapades också ett nätverk för att hjälpa de medarbetare som man tvingats avskeda.

– Företag som Attendo och Lidl hörde av sig till oss för att de behövde folk. Det ledde till att vi skapade en digital arbetsförmedling tillsammans med ­Arbetsförmedlingen och omställningsorganisationen TRR. Av våra uppsagda har 150–200 personer fått jobb därigenom. 

För att hålla kontakten har de startat ett alumninätverk, Choice Networks. 

Lägg ditt nätverkspussel med omsorg

– Där lägger vi ut jobbtips och träningsgrupper. Vi vill hålla våra med­arbetare engagerade så att de kan komma tillbaka när det är dags att återanställa, för personalen ska tillbaka. Vi är jätterädda för att förlora personer till andra branscher.

Dessvärre riskerar de också att förlora medarbetare till andra länder. 

– I Sverige måste du hitta ett nytt arbete inom tre månader om du förlorar jobbet, om du är här på ett arbetstillstånd. Vi har 150 medarbetare som nu riskerar utvisning. Det här är personer som kan ha varit här i åtta–tio år och som har hjälpt oss bygga vår framgång. Så vi har drivit frågan mot Migrationsverket väldigt hårt. Kan vi tänja på reglerna? Kan de få ett år på sig? Då kanske vi hinner ta tillbaka dem. 

Det märks att hon brinner för frågan; rösten får en annan klang när hon kommer in på ämnet. 

– Tittar man på vilka covid-19 slår mot är det utlandsfödda, särskilt om man är ganska ny i Sverige. Det har man inte tagit hänsyn till när man har gjort åtgärdspaketen. Jag är så förbannad över att vi inte har fått genomslag i den här frågan.

Trots alla tuffa händelser under våren kan hon se några ljuspunkter.

– Det här har hjälpt oss forma massor av processer som vi kommer att ha nytta av i framtiden. Den kompetenshöjning som vi har fått göra på den här korta tiden är helt otrolig. Jag tror inte någon kan förstå hur mycket vi har jobbat och hur många kritiska beslut vi har behövt ta. 

Planera för en känslosam höst

Beslut som därtill är baserade på knapphändig information eller stora förändringar från en dag till en annan. 

– Normalt är du van vid att ha tillräcklig information för att kunna ta affärskritiska beslut på väldigt lång sikt, men nu har vi inte ens information för sex månader framåt. Så vi har fått göra en massa antaganden. 

Normalt sett skulle det inte ens ha varit Tina Tropp Jerresand som tagit besluten. I vanliga fall är hennes titel Head of people and culture i Sverige, svensk HR-chef, men sedan augusti 2019 har hon arbetat som tillförordnad HR-direktör för hela Nordic Choice Hotels i Sverige, Norge, Danmark och Finland. 

– Alla skämtar ju lite med mig och säger ”kul att du fick ta coronan”. 

Hade du tackat ja till jobbet om du visste vad som väntade? 

Hon lutar sig tillbaka, tänker ett ögonblick – men svaret är ändå självklart: 

– På något sätt är jag så lojal till Nordic Choice att jag hade gjort det. Och så är jag en bra kaospilot. Så jag hade sagt ja, men jag hade tänkt mig för några gånger. 

 
Tina Tropp Jerresand
Gör: Acting vice president people & culture sedan augusti 2019.
Bakgrund: Civilekonom.
Inspireras av: ”Bra ledar­skap och människor som agerar och inte bara snackar.”
Om fackförbund: ”Viktig samarbetspartner för företag. Ogillar när vi ska köra den tuffa stilen och vinna mot varandra. Tror på dialogen och att hitta lösningar tillsammans.”

 

Tina Tropp Jerresands lärdomar från Corona-våren:
The power of hangouts:
”Vi använder Google hangouts, men det jag menar är egentligen hur väl tekniska verktyg för videomöten fungerar. Att vi har kunnat sitta och ha möten med 200 hotell­direktörer samtidigt har varit jättebra. I vanliga fall informerar man inte om man inte har något viktigt att säga, men nu har ingen information också varit information. Så vi har jobbat jättemycket med internkommunikationen och satsat på digitala möten i stället för mejl.” 

Så löser du konfliker med djupsamtal

Ett starkt HR-team behövs i kris:

”I vanliga fall får man ­kanske kämpa för att tala om arbetsmiljö eller arbetsrätt. I krisen blev det tydligt hur viktiga de här frågorna är – plötsligt var de högst på agendan.” 

Vikten av debriefing:

”Vi har gått igenom en kris och det ska vi inte underskatta. I den här branschen är man bra på att lösa kriser, man är van vid att lösa omedelbar service. Så det är först nu som tomheten kommer: var står vi nu och vad gör vi nu? Det här sätter sina spår hos alla, så vi har ett väldigt viktigt jobb framför oss i höst. Det finns ett företag före och efter coronan.”

 

Den här texten är hämtad ur Akavia Aspekt som är den tidning som ersätter Civilekonomen och Karriär. 


Annons:

Bli medlem i Akavia.

 

Mer från: , , ,

Mer på civilekonomen.se