Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

Boosta din LinkedIn-profil – 3 verktyg att ha koll på

En snygg LinkedIn-profil är ”det nya svarta” inom yrkeslivet men den behöver alltid vara uppdaterad. LinkedIn-experten Linda Björck utbildar i hur affärsplattformen kan användas till din fördel.

Allt fler inser värdet med att ha en profil på LinkedIn som speglar vem du är och vad du kan i din yrkesroll. Linda Björk, Smartbizz, märker av det ökade intresset när hon utbildar runt om i landet.

”Det är fantastiskt att arbeta med LinkedIn och annan digital marknadsföring. Det kommer ständigt spännande nyheter som hjälper dig att bygga ditt professionella varumärke.”

– Att ha en snygg och relevant profil är en självklarhet idag, den visar vad du kan men också att du är aktiv och förstår betydelsen att göra ett bra intryck. 

Läs mer: Om hur du kan använda LinkedIn när du söker nytt jobb

Profilens syfte är att lyfta ditt professionella varumärke, dvs. dig och din kunskap. Grunden är en fräsch bild, en tydlig rubrik som talar om din titel, inriktning och arbetsplats samt en vass sammanfattning. I den summerar  beskriver du vem du är i din yrkesroll med personliga ord kopplade till arbetet. Att utgå från ett case och beskriva hur du arbetade och vad resultatet blev för bolaget är ett smart sätt att lyfta dig och din kunskap. När profilen väl är uppdaterad gäller det att vara aktiv. 

– Du behöver engagera dig ofta, regelbundet och konsekvent. Genom att göra egna eller dela andras inlägg, gilla och kommentera sådant som är kopplat till din yrkesroll och kunskap bygger du ditt professionella varumärke. Du skapar ett intresse i ditt nätverk för att besöka din profil mer än bara en gång, säger Linda Bjöcrk.

Läs även om hur några av dina kollegor agerar på plattformen

Det handlar alltså om social selling, att tänka som en marknadsförare. Ju mer aktiv du är desto mer blir du hittad och framförallt, desto mer förstår ditt nätverk vad du är bra på. Med tiden kan de börja tagga in dig i sina nätverk, en viktig detalj med tanke på att det idag är lättare att nå ut via en personlig profil än via företagets LinkedIn-profil. 

”När du är trygg i din yrkesroll kan du agera utifrån det och även dela ditt företags inlägg, det skapar värde för båda parter, win-win.”

Idealet är att göra en aktivitet per arbetsdag men om det är för mycket varför inte satsa på konsekvent ett inlägg i veckan och att vara aktiv på plattformen tio minuter per dag, föreslår LinkedIn-experten. 

– Se din närvaro på LinkedIn som en försäkring som kan vara bra att ha den dag du blir uppsagd. Din profil kan hjälpa dig att hitta ett jobb snabbare än om du måste börja från noll.

Så var konsekvent i det du gör och delar, ha tålamod och fortsätt, trots att resultaten kan dröja. Trägen vinner även i det digitala landskapet. 

Läs även: Nio tips om hur di blir hittad på LinkedIn

3 LinkedIn-verktyg att ha koll på

Satsa på rörligt
Video är fortfarande relativt nytt, möjligheten att ladda upp video på plattformen har funnits drygt ett år. Gå en kurs i att filma med mobilen om du är osäker. Koppla allt rörligt till din yrkesroll. Filma sådant som du gjort och deltagit på. 

Gå med i grupper
En guldgruva för den som söker kunskap och nya kontakter. Här fyller du på din kompetens och vidgar ditt personliga nätverk. Var generös, dela och bjud på kunskap, om inte du gör det så gör någon annan det. 

Skapa evenemang
Sedan ett antal månader går det att skapa evenemang på LinkedIn – i USA, men nyheten är på gång även härhemma. Verktyget innebär att både företag och organisationer kan skapa relevanta events på plattformen. Nu kan du även administrera företagssidan via mobilen, vilket inte gått tidigare.

Linda Björck, 46

Bor: Helsingborg

Gör: Linkedin-expert som driver det egna utbildningsföretaget Smartbizz. Lindas blogg har blivit utsedd till en av landets bästa – två år i rad. Förutom utbildningar har Linda även konsultuppdrag inom digital marknadsföring på en mer strategisk och övergripande nivå.

Mer från: , ,

Mer på civilekonomen.se