Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Mörkhårig kortklippt man i blå t-shirt håller upp en prototyp av elbilen Uniti
Lewis Horne.

Blir det tvärbroms för elbilen Uniti?

Resan med elbilen Uniti är knappast självklar. Grundaren Lewis Horne siktar i alla fall på att startup-bolagets första elbilar ska rulla på gatorna nästa år. Det blir ett viktigt delmål på resan som startade med en framgångsrik crowdfundingkampanj 2016.

I fem år har Lewis Horne levt med sin storslagna vision om delad rörlighet för fler. Han ångrar ingenting, även om han beskriver nuläget som en ”skärseld”. Entreprenörskapet är en livslång kurs i personlig utveckling, ofta utmanande men alltid intressant och lärorik. 

– Min styrka är att jag är visionär men jag längtar till att få mer avlastning i det operativa arbetet. Ledarskap för mig handlar om att reflektera, utveckla, förändra om och om igen, som en evig loop, säger Lewis Horne.

Ledarskap för smart mångfald

I ett hörn står en första prototyp av elbilen Uniti. Skillnaden mellan Uniti och Tesla är att Uniti är en digital konsumentprodukt på fyra hjul, med liknande användarupplevelse som iPhone eller Macbook, ”vår marknad handlar om delad rörlighet för fler människor”.

Lewis Horne är outsidern som vill skapa ett paradigmskifte i bilbranschen. Fokus är inställt på att tillfredsställa behovet av mobilitet istället för försäljningsvolym. Uniti positionerar sig bland aktörer som Voi elsparkcyklar, Bzzt taxipodar och Über taxi.

Det var efter studier i entreprenörskap vid bland annat Lunds Universitet som han fick idén att skapa en elbil som kunde erbjuda fler just ökad rörlighet. Och Lewis Horne bjöd in de blivande konsumenterna, marknaden, i en lyckad crowdfunding-kampanj. Många gillade idén med en elbil som är liten och lätt att köra, miljövänlig och som dessutom inte kommer att kosta skjortan. Sedan dess har bolaget även tagit in kapital från privata investerare, så kallade affärsänglar med flera crowdfunding-kampanjer som komplement. Den senaste kampanjen skedde i Storbritannien i början av året. Bolaget tog då in lite över 16 miljoner kronor. I nuläget har över 3 000 personer i fyrtio länder investerat i bolaget. 

Vad är hemligheten? Lewis Horne betonar vikten av att ha en historia som är äkta. Människor går inte på maskerade annonskampanjer längre. Det handlar om att ha en berättelse och en passion som är genuin och har ett ”högre syfte” än att bara tjäna pengar.

Millennials vill att organisationer ska leva som de lär

– En del av framgången handlar om att vara autentisk och våga blotta sig. Frågan som alla entreprenörer behöver ställa sig är: Bygger du ett bolag för att erbjuda något som världen och människor behöver eller handlar det bara om att tjäna pengar?

För Unitis grundare är crowdfunding dessutom ett effektivt verktyg för att få direkt feedback på företagets erbjudande. Kampanjerna är ett sätt att samla in värdefull data. Marknaden blir en del av utvecklingsteamet i Lund och utvecklingsfilialen i Storbritannien, där den första modellen också byggs. Tekniken bakom bilen har samlats in bland annat genom öppen källkod och crowdsourcing på nätet, alltså att man öppnat exempelvis ritningar på forum där andra gett bättre lösningar. Lewis Horne går i bräschen för en maktförskjutning där mer inflytande flyttas över till konsumenterna. 

– Ja, våra investerare är både modiga, vänliga och kunniga. De är ju experter på sina egna behov! Många av dem har dessutom investerat utifrån hjärtat och nu vill jag ge dem en bra ROI.

Nu ställs nya krav på ledare

Hur är det att leda en verksamhet med så många aktörer?

–Jag antar att det är som att leda ett vanligt företag, den stora skillnaden är att du som sagt har många fler personer att prata och samarbeta med. Eftersom de är aktieägare så kan du juridiskt sett dela mer information. 

Bolagets störste investerare har även blivit mentor till Lewis Horne, ”han berättar allt jag inte vill höra”.  

Uniti har självklart sina belackare, kritiker har bland annat kallat Lewis Horne en drömmare. Resan har knappast varit smärtfri. Uniti har bitvis haft svårigheter att ta in tillräckligt med inhemskt kapital och därför blivit ett allt mer internationellt bolag.  Själv ser Lewis Horne sig som en ”obotlig  optimist”.

– Jag väljer att se det bästa i människor och vill verka för en bättre värld. Bilindustrin står inför ett stort paradigmskifte där de gamla spelarna utmanas av nya.  

Häng med i arbetslivets förändringar

Lewis Horne, 34 

Bor: Lund. Familj: Sambo och hunden Harley. Bakgrund: Vd och grundare av startup-bolaget Uniti. Styrkor: Fokus, tålamod, empati och klarhet. Om facket: ”Facket är mycket bra att ha men en del av regelverket kring arbetsförhållandena kan vara utmanande för en start-up i början. Det sker mycket förändringar i ett nystartat företag, så flexibilitet är viktigt.”

Falska fördomar om kvinnliga entreprenörer


Annons:

Vid årsskiftet bildar Civilekonomerna och Jusek det nya fackförbundet Akavia.

 

 

 

 

Tips till blivande entreprenörer

  • Sätt igång. Att ha modet att starta kostar ingenting.
  • Inse att tålamod och uthållighet är egenskaper som du alltid behöver underhålla.
  • Skapa meningsfullhet i det du gör.
  • Balansera upp arbetet med en hälsosam livsstil som även rymmer kost, motion och meditation.
  • Ifrågasätt ständigt allt du tror på.

Fotnot till Uniti-reportaget

Under hösten hoppade bolagets revisor av och riktade hård kritik mot Uniti. I revisionsberättelsen skriver han bland annat att det egna kapitalet ligger på minus 9 miljoner kronor och att företagets ”överlevnad är hotad”. Men presschefen Robin Eriksson har gett lugnande besked i ett mejl till sajten Recharge.se. Han tackar alla kunder som fortsätter att stötta bolaget och påpekar att alla bokningar är helt återbetalningsbara och ligger på ett separat konto som inte används. Uniti siktar fortfarande på att påbörja leveranser av sina bilar i mitten av 2020, enligt presschefen.

Mer från: , , ,

Mer på civilekonomen.se