Att leda mot förändring
Dagens arbetsliv påverkas på flera sätt av kontinuerliga förändringar som drivs av framför allt digitalisering och globalisering. För banksektorn är ny teknik en av de faktorer som innebär både utmaningar och möjligheter, men de påverkas också starkt av bland annat förändrade kundbeteenden, nya aktörer på marknaden och ett utvidgat regelverk.

– Det medför förstås nya krav på medarbetare och chefer. Till att börja med behöver man, enkelt uttryckt, kunna mer om fler saker. Man måste hela tiden uppdatera sin kompetens utifrån de förändringar som sker, och cheferna måste se till att det frigörs tid till detta, säger Patrizia Bricca, Group HR Leadership Development and Learning, Handelsbanken. Hon menar också att utvecklingen tydligt går mot att man behöver arbeta mer som en helhet inom bolaget.
Läs också: Hjärnkoll på ekonomistyrning
– Vi är sedan tidigare vana vid att samarbeta över organisatoriska gränser med kundens bästa i fokus och vi ser tydligt behovet av att än mer arbeta tillsammans inom it, verksamhet och affär. Som ledare är det viktigt att skapa förutsättningar för utveckling av medarbetare genom att kontinuerligt lära nya saker i det vardagliga arbetet eller genom att prova på nya arbetsuppgifter.
Handelsbanken har en lång tradition av att arbeta värderingsstyrt, berättar Patrizia Bricca, vilket bland annat innebär att affärsmodellen styrs av sådant som ”en tilltro och respekt för individen” samt att de alltid utgår ifrån kunden i det de gör.
– Vi har en långsiktig syn på relationer med både våra medarbetare och kunder. En viktig del av vår ledarutveckling är att hitta sätt att hålla fast vid vår kultur och våra värderingar – samtidigt som vi håller jämna steg med de förändrade förutsättningarna och behoven i omvärlden, säger hon.
Det är också allt viktigare att man själv, som medarbetare, tar ansvar för sin egen utveckling – likväl som att bidra till verksamhetens och även kollegors utveckling, påpekar Patrizia Bricca.
– En viktig kompetens nu och framåt är att ha förmågan och viljan att lära nytt, att kunna utvecklas och ställa om. Det är ett sätt för både individen och företaget att hantera de förändringar som vi möter.