Anställda skyller på jobbet – chefen på hemmet, vid stressjukskrivning
I en ny rapport skriver Arbetsmiljöverket att arbetssjukdomar som stress dödar fler per år än arbetsplatsolyckor och att hälften av arbetsplatserna inte lever upp till kraven på ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Men enligt en undersökning från Länsförsäkringar/Novus anses arbetsmiljö vara ett fokusområde för nästan alla företag.
Läs om vad en dålig arbetsmiljö kostar
– Betydligt fler företag, åtta av tio, anser att de har stort fokus på arbetsmiljön och sina anställdas hälsa enligt en undersökning vi gjort. Företagen är medvetna om sitt ansvar men det krävs mer än att bara ha arbetsmiljön högt upp på agendan, säger Kristina Ström Olsson hälsostrateg på Länsförsäkringar.
Hur frågan diskuteras på arbetsplatsen kan också variera beroende på vilket perspektiv man har.
Läs även om att kraven från ledare måste sänkas
– När vi frågat anställda ser vi väldigt tydligt att de anser att psykisk ohälsa har sin grund i hur det är på jobbet. När vi frågat cheferna säger de istället att förklaringen främst finns i privatlivet. Detta kan vara en indikation på att kommunikationen mellan chef och medarbetare brister. Oavsett vad ohälsan beror på har arbetsgivaren ett ansvar att agera för att minska riskerna, ett ansvar som skärpts det senaste året, säger Kristina Ström Olsson.
Läs också: Fem myter om stress
Tips för att främja en hälsosam arbetsplats
- Skapa ett gott arbetsklimat genom ett rättvist och stödjande ledarskap med öppen kommunikation.
- Arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågorna.
- Ha nolltolerans när det gäller kränkningar och mobbning.
- Ha återkommande medarbetarsamtal med närmaste chef.
- Kommunicera! Både arbetsgivare och medarbetare har ett ansvar att bidra till en fungerande och god arbetsmiljö.
Källa: Kristina Ström Olsson hälsostrateg på Länsförsäkringar.
Bli medlem
Som medlem i Civilekonomerna får du många förmåner. Du kan läsa mer om de förmåner och möjligheter ett medlemskap i ett fackförbund ger här.