Akutfinansiering till forskning om tillit och fake news
Dagligen översköljs vi att nyheter om coronapandemin. Åsikter ställs mot varandra och debattörer dunkar oförenliga fakta i huvudet på varandra. Vad är sant, om ens något, kanske man frågar sig. Nu ska en grupp kommunikationsforskare undersöka hur vårt förtroende för nyhetsförmedling påverkas av den pågående krisen.
Jack Werner: Så kan vi göra internet bättre
Forskningsprojektet ska undersöka hur tilliten formas, vilka faktorer som påverkar tilliten och hur den utvecklas under ett längre krisförlopp. Med projektet hoppas forskarna ta fram kunskap som är direkt användbar för myndigheter och andra samhällsaktörer som vill nå ut med relevant information till medborgarna under en samhällskris.
– Vid samhälleliga kriser finns ett stort behov av korrekt och fungerande informationsspridning. Samtidigt som förekomsten av desinformation, “fake news” och ryktesspridning ökar kraftigt. Resultatet från projektet kommer vara ett helt unikt material som på djupet visar hur tillit kan förändras inom loppet av några veckor eller månader när en krissituation pågår under en längre tid, säger projektledaren Anne Kaun, docent i medie- och kommunikationsvetenskap.
Att tänka rätt eller tänka själv
Forskarlaget består förutom projektledare Anne Kaun, även av Peter Jacobsson och Fredrik Stiernstedt vid Södertörns högskola.
Finansieringen av forskningsprojektet har jämfört med den normala proceduren gått ovanligt fort. Det var i samband med covid-19 utbrottet i våras som forskningsstiftelsen Formas gjorde en akututlysning. I utlysningen kan forskare inom alla discipliner söka pengar för att samla in data och forskningsmaterial som annars skulle gå förlorat.
– Vårt globala samhälle står inför stora utmaningar. Vi ser hur olika samhällsaktörer agerar här och nu för att rädda människoliv och upprätthålla bärande samhällsfunktioner. Vi på Formas kan bidra till att forskare får möjlighet att samla in data och forskningsmaterial från vad som händer just nu, för att kunna lära av det i framtiden, säger Formas generaldirektör Ingrid Petersson.
Kompetenslistan för kommunikatörer
Annons: