Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn

5 saker en bra ledare gör – men som de flesta andra missar

Så du ska leda ett projekt på jobbet, har du blivit avdelningschef utan tidigare erfarenhet eller siktar du på vd-posten? Här är fem saker som du som siktar på ledarskap, i vilken form det än är, bör tänka på.

Har du en ledarroll eller siktar på att bli chef? Då behöver du reflektera över ditt ledarskap. Det är nämligen chefen som är grunden till ett gott arbetsklimat. Här är fem saker som du bör tänka på:

1. Lär dig att följa andra för att kunna leda

Ledare vill gärna leda – men för att bli en bra ledare måste du hitta någon att följa och som du kan utvecklas och inspireras av.  Lyssna på och omge dig av människor med egenskaper du saknar. Att själv lära sig följa är det första steget i att lära sig leda och att bli en ledare värd att följa.

Läs om: Destruktivt ledarskap

2. Anpassa dig till vad dina medarbetare behöver

Dina medarbetare är lika mycket individer som du är. Inget sätt att jobba på är bättre eller sämre än ett annat, bara annorlunda. Anpassa dig till dina medarbetare, olika personligheter behöver olika slags ledarskap. Och hur ska du lyckas göra det? Fråga dem vad de vill ha av dig!

3. Bemöt svårigheter med respekt

Sätt egna känslor åt sidan vid utmaningar. Genom att vara medkännande och visa att du är mottaglig för andras känslor skapar du förtroende. Medarbetarna känner tillit till att du har en förmåga att leda och hantera utmaningar.

Läs mer om övning i självmedkänsla

4Informera inte – kommunicera i stället

När ett företag växer så förändras det, det gäller även företagets policys och strategier. Att vara både tillgänglig och att kunna kommunicera är en viktig egenskap. Tydlig kommunikation där alla förstår inriktningar och beslut är nödvändigt. Men informera inte, det skapar ryktesspridningar och missnöje. Se till att kommunicera. Förankra besluten och se till att mottagaren verkligen hör och förstår det som sägs – även om mottagaren inte håller med.

5. Låt andra komma till tals

Det är inte du och dina åsikter som är viktiga, eller som måste vinna. Bemöt medarbetarna med ödmjukhet, flytta uppmärksamheten från dig själv och uppmuntra medarbetarna att våga kliva fram. Framgångsrika ledare får medarbetarna att känna sig bekväma och att våga dela med sig av tankar och åsikter. De använder sitt ledarskap till att skapa en enkel, välkomnande och tillgänglig arbetsmiljö.

Läs mer om hur ledarskapet påverkar arbetsmiljön

Mer från: , ,

Mer på civilekonomen.se