Robot med höga ambitioner
Automatisering av tjänstejobben kan bli nästa stora skifte på arbetsmarknaden. Roboten Amelia som förstår både tal– och skriftspråk ger en försmak om framtiden – även för ekonomjobben.
Signaler om att robotar börjar konkurrera om kontorsjobben blir allt fler. Senaste exemplet är roboten Amelia som beskrivs som en kognitiv knowledgeworker. Bakom står amerikanska Ipsoft som under 15 år arbetat med att ta fram lösningen.
– Det speciella med den här roboten är att den förstår vad du säger och att den använder sig av det den lärt sig för att lösa konkreta problem. Den kombinationen har vi inte sett tidigare, säger Fred Johnsen, managementkonsult på PA Consulting Group, som är Ipsofts samarbetspartner i Sverige.
Virtuella assistenter har enligt honom funnits tidigare, men har knappast kunnat beskrivas som intelligenta. Bland robotar som Amelia vill konkurrera med nämner Johnsen i stället IBM:s Watson.
– Watson slog två stormästare i Jeopardy. Amelia går steget längre och kommer ännu närmare hur människan tänker.
Ersätta bankjobb
Initialt siktar Amelia på att kunna ersätta personalintensiva kundtjänster på exempelvis resebyråer och försäkringsbolag.
– Det betyder enorma besparingar. Dessutom får du bort väntetider. Förstår Amelia inte så kopplar hon vidare till en handläggare. Nästa gång en kund ringer kan hon lösa det, säger Fred Johnsen.
Enligt honom kan Amelia även komma till användning inom andra verksamheter. Som exempel nämner han branscher där krav på dokumentation är stora. På agendan finns även ekonomtäta bankbranschen.
– Amelia kan hantera låneansökningar på en bank. Vid processer som är hårt styrda av regler funkar hon som bäst, säger Johnsen, som även spår att analytikernas jobb i framtiden kan komma att göras av robotar.
Men även om Amelia uppges behärska 20 språk, förstå tal- och skriftspråk och kunna tolka känslor hos den som talar, så har roboten långt kvar till att kunna klara mer komplexa arbetsuppgifter. Fred Johnsen manar också till eftertanke innan man som företag kastar sig över den nya teknologin.
– Utmaningar handlar om ansvarsfrågor då många kan bli av med jobben, men också påverkan på ledning och affärsprocesser. Och viktigast: Att ta reda på hur man kan ha nytta av roboten.