Fem steg till bättre stämning
Är du chef? Ditt sätt att vara smittar av sig på personalgruppen, visar forskning som Susanne Tafvelin gjort. Hon har doktorerat i psykologi vid Umeå universitet. Här är hennes tips för hur du får dina medarbetare att må och prestera bättre:
- Föregå med gott exempel (lev som du lär).
- Var ute i verksamheten och visa entusiasm för arbetet samt omtanke om dina medarbetare.
- Tillämpa ett öppet och konsekvent beslutsfattande så att medarbetarna förstår varför du fattar vissa beslut och är trygg med att du inte behandlar folk olika.
- Visa tilltro till medarbetarnas kompetens och fråga dem om råd i stället för att alltid ha svaret på alla frågor.
- Som ledare kan du kommunicera och diskutera förväntningar kring medarbetarnas beteende. I USA arbetar man ibland med ”rules of engagement”. Vad ska gälla hos oss, hur ska vi vara mot varandra, får man uppföra sig som man vill? Låt alla vara med i diskussionen och gemensamt sätta spelregler för hur jobbet kan bli roligare.