Den här webbplatsen använder cookies. Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Godkänn
Susanne Tafvelin. Pressbild.

Fem steg till bättre stämning

Är du chef? Ditt sätt att vara smittar av sig på personalgruppen, visar forskning som Susanne Tafvelin gjort. Hon har doktorerat i psykologi vid Umeå universitet. Här är hennes tips för hur du får dina medarbetare att må och prestera bättre:
  1. Föregå med gott exempel (lev som du lär).
  2. Var ute i verksamheten och visa entusiasm för arbetet samt omtanke om dina medarbetare. 
  3. Tillämpa ett öppet och konsekvent beslutsfattande så att medarbetarna förstår varför du fattar vissa beslut och är trygg med att du inte behandlar folk olika.
  4. Visa tilltro till med­arbetarnas kompetens och fråga dem om råd i stället för att alltid ha svaret på alla frågor.
  5. Som ledare kan du kommunicera och diskutera förväntningar kring medarbetarnas beteende. I USA arbetar man ibland med ”rules of engagement”. Vad ska gälla hos oss, hur ska vi vara mot varandra, får man uppföra sig som man vill? Låt alla vara med i diskussionen och gemensamt sätta spelregler för hur jobbet kan bli roligare.
 

Mer på civilekonomen.se