Exklusiv intervju: Philip Kotler
Philip Kotler har två nya böcker på gång och turnerar världen runt. Den amerikanske professorn med rysk-ukrainska rötter har fyllt 85 år, men är fortfarande i högsta grad aktiv och förmodligen den mest inflytelserika marknadsföringsgurun i dag.
Med all din erfarenhet i bagaget, vad anser du vara den största utmaningen för marknadsförare i dag?
– Den största utmaningen är att integrera klassiska marknadsföringsmetoder med nya digitala marknadsföringsverktyg till en ny syntes.
Digital marknadsföring kännetecknas av så många fler verktyg än tv-reklam i 30 sekunder och en vanlig tryckt annons, påpekar Kotler. Där finns Facebook, Google, Pinterest, Instagram, och många fler digitala verktyg som verkar individuellt eller kollektivt. Det gör det svårt att fastställa det individuella bidraget från varje digitalt verktyg.
– Det tar oss till den andra stora utmaningen: Hur man ska beräkna effekten av sina investeringar i marknadsföring (ROMI) när många fler verktyg är inblandade.
Läs även: Marknadsföringens fader till Stockholm
Senare i höst, den 21 november, landar Philip Kotler i Stockholm för ett seminarium (mer info här). Det var många år sedan det senaste besöket, men innan dess talade han regelbundet i Sverige.
– Jag brukade komma en gång om året i tolv år för att uppdatera svenska affärsmän om det senaste inom marknadsföring och affärsidéer och har alltid varit imponerad av svenska chefer och deras analytiska tankesätt och no-nonsense-attityd.
Vad har du för råd till marknadsförare i Sverige?
– Ta in så mycket digital talang som du kan hitta och ge dem utrymme att experimentera och finjustera bolagets digitala marknadsföring. Viktigt också att inse att allt fler millennials vill skapa egna företag, och inte bara leda dem. Jag har föreslagit att Kellogg School of Management ska låta sina MBA-studenter välja mellan att utbildas för att leda en befintlig verksamhet (Master of Business Administration. MBA) och att utbildas för att bli innovatör och entreprenör (Master of Business Creation, MBC).
Läs även: Visa att du har vad som krävs som marknadsförare
Amerikanen har skrivit över 55 böcker och har gjort stort avtryck i universitetslitteraturen. Allra stoltast är han fortfarande över Marketing Management ”eftersom dess 15 upplagor har utbildat fler affärsmän och marknadsförare runt om i världen än någon annan bok om marknadsföring”.
– Jag är också mycket stolt över mina två senaste böcker som tagit mig tillbaka till den filosofie doktor-utbildade ekonom jag är. Jag publicerade Confronting Capitalism: Real Solutions for a Troubled Economic System 2015 för att ta itu med den växande inkomstklyftan mellan rika och fattiga, framtiden för jobb som automatiseras, den överdrivet stora andel av vinsten som går till den finansiella sektorn, och elva andra problem inom modern kapitalism. Tidigare i år publicerade jag Democracy in Decline: Rebuilding its Future när jag märkte hur pengarna från kapitalismen korrumperade våra politiker och vår demokrati, säger Kotler, som redan samskrivit ytterligare två böcker som kommer att dyka upp i början av 2017.
Philip Kotler är inte bara mannen som satte begreppet marknadsföringsmix och de 4p:na på marknadsföringskartan. Han är ligger också bakom det som kallas social marknadsföring. CSR (Corporate Social Responsibility) har djupare rötter i Sverige än i de flesta andra länder, menar Kotler och konstaterar att svenska företag och medborgare bryr sig om tillståndet i världen och vad som kan göras för att minska fattigdom, brottslighet, terrorism och klimathot.
– I dag finns det över 2 000 utbildade sociala marknadsförare som är engagerade i att hjälpa samhällen och specifika grupper att eliminera självdestruktiva beteenden. Några tusen exempel på sociala marknadsföringsprojekt har publicerats med positiva resultat.
Läs även: Fyra trender för framtiden
Nu tycker Kotler att vi är redo att ta nästa steg.
– Jag instämmer med Michael Porters förslag att göra en förflyttning till CSV (Creating Shared Value), där företagen bör se det som deras jobb att skapa värde och dela det med alla intressenter: investerare, anställda, leverantörer, distributörer och samhällen.
Men Philip Kotler är inte färdig där. Han tänker fortsätta att använda sitt inflytande för att göra världen bättre på alla sätt han kan.
– Mitt senaste projekt handlar om marknadsföring av fred för att möta en utmaning som kom till mig under ett besök i Saudiarabien. Där fick jag frågan: ”Dr Kotler, du har gjort många kampanjer, men har missat en viktig. Varför kan du inte hjälpa oss att marknadsföra … fred.”
Philip Kotler har ännu fler råd till svenska marknadsförare. Ta del av en mer utförlig Q&A med marknadsföringsgurun här.
Fakta
Fem steg som marknadsförare bör fokusera på, enligt Philip Kotler
- Definiera marknaden och det marknadssegment som du vill serva och tillfredsställa.
- Studera på djupet kundens behov och de effekter och resultat kring detta som kunden och du vill uppfylla.
- Utveckla ett erbjudande som tillgodoser detta behov och som producerar ett bättre resultat än konkurrenternas erbjudanden.
- Utveckla kanaler och leveranssystem, marknadsförings- och kommunikationssystem samt de priser och kostnader som krävs för att nå den vinst och övriga mål som företaget satt upp.
- Välj mätmetoder som indikerar att du faktiskt har gjort ett jobb som lett fram till det resultat som kunden vill ha.
Fakta
Namn: Philip Kotler
Ålder: 85 år
Familj: hustrun Nancy. Tre döttrar: Amy, Melissa och Jessica. Nio barnbarn.
Yrke & titel: S. C. Johnson & Son Distinguished Professor of International Marketing, Kellogg School of Management, Northwestern University.
Utbildning: MA, Economics, University of Chicago 1953, PhD, Economics, M.I.T., 1956.
Övrigt: Grundat World Marketing Summit (WMS). Även en av grundarna av världens första och enda marknadsföringsmuseum, som finns på Bali.