
En ledare måste engagera
I boktiteln står det att vi ska gå från management till humanagement – vad är det?
– Ledarskap måste fokusera på människorna i företaget. Vi fungerar i grund och botten som våra avlägsna släktingar schimpanserna: vi är känslostyrda, inte rationellt styrda. En av ledarens viktigaste uppgifter är att hitta varje medarbetares drivkraft och motiv för att väcka ett engagemang.
Är inte folk engagerade i sina jobb, menar du?
– Det finns olika undersökningar, bland annat visar Gallup att bara omkring 16 procent känner engagemang för sitt arbete.
Läs också: Coacha dig själv till framgång
Räcker inte viljan att skapa ett allt mer vinstdrivande företag?
– Möjligen för den högsta ledningen. Men för den som ”arbetar på golvet” är det irrelevant, då vi styrs av känslor. Jag tycker att börsföretagen ”smittar” hela näringslivet med jakt på ökade kvartalsvinster.
Hur då smittar?
– Matas jag hela tiden med budskapet om hur viktigt det ekonomiska resultatet är så driver jag själv företaget på detta sätt. Även här agerar vi som schimpanserna: vi imiterar andra. Nya medarbetare ser hur företaget drivs och rättar in sig in i ledet, inte minst eftersom det innebär bekräftelse från de andra.
Hur är man en bra ledare då?
– Utgår man från fyra grundpelare kan man komma långt. Relation behöver alla ledare ha till medarbetarna, även om det inte är en personlig relation. Medarbetaren måste ha en anledning att vilja följa ledaren. Vision sätt upp andra mål än rent ekonomiska. Passion smittar, därför måste det finnas. Och till sist ägnar vi alla alltför lite tid åt Reflektion.
Läs också: Retorikexpertens tips: Så tar du tillbaka makten på jobbet