Bra ledarskap och gott rykte lockar rätt talanger
Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en arbetsgivare när ekonomer söker sitt första jobb? Academic Work har låtit studenter och ekonomer med färsk examen (max fem år) bedöma 13 olika parametrar. Respondenterna, som finns i rekryteringsföretagets kandidatregister, fick välja minst tre egenskaper. I topp, med 68 procent, kommer ”Bra chef/ledarskap” (se tio i topp-listan nedan).
Enligt de unga ekonomerna är en bra ledare tydlig och nära.
– Det är en person som vågar ta beslut och som ger direkt feedback så att allas kompetens kan användas på det mest effektiva sättet, säger Sofia Gyllenhammar, analytiker på Academic Work.
Enligt undersökningen avgörs ekonomernas syn på potentiella arbetsgivare till stor del av hur de som redan arbetar där kommunicerar.
– Alla kontakter bidrar till att bygga bilden om hur väl ledarskap och organisation fungerar. Alltifrån en rekommendation på en privat middag till en första intervju spelar in, säger Sofia Gyllenhammar.
Resultaten förvånar inte Camilla Bark, som arbetar med employer branding, strategisk kompetensförsörjning och rekrytering på Nora Talent Sourcing.
– Alla punkter på topplistan är sådant som de flesta tycker är viktigt, oavsett om man är i början eller mitt i karriären. Jag tror inte heller att inställningen har förändrats över tiden, säger hon.
Camilla Bark betonar vikten av att jobba med arbetsgivarvarumärket.
– Employer branding börjar alltid internt. Medarbetarna måste känna till företagets värderingar och målet är att alla lever och agerar efter dem. Det behövs goda ambassadörer och där är medarbetarna en stor grupp.
Det är också viktigt att ta fram ett unikt arbetsgivarerbjudande.
– Varför ska en kandidat arbeta hos just er? Om företaget inte kan svara på det, varför ska någon söka sig dit?
I en rekryteringsprocess får man aldrig slarva med feedback. Något som förekommer både hos företag som rekryterar själva och hos proffsen, enligt Camilla Bark.
– Det är lätt att få dåligt rykte och det sprids oerhört snabbt. Behandla alla sökande med respekt och engagemang. Även de som inte får jobbet ska ha en bra känsla för företaget. Då kanske de söker ett annat jobb som passar deras profil bättre, eller rekommenderar en vän att söka sig till företaget, säger Camilla Bark.
Fakta
Vad är viktigast när du väljer en arbetsgivare? Så svarade de färska ekonomerna (procent)
1. Bra chef/ledarskap 68
2. Goda utvecklingsmöjligheter 63
3. Trevliga kollegor och bra stämning 60
4. Bra lön och förmåner 53
5. Eget ansvar/egna beslut 40
6. Bra arbetsmiljö 39
7. Utmanande arbetsuppgifter 34
8. Tydliga mål och roller 32
9. Kompetens och professionalitet 31
10. Trygga arbetsvillkor 29
Källa: Academic Work