Blandade åldrar berikar på jobbet
Medarbetarna behöver ha en lika bred bakgrund som kunderna för att kunderna ska känna igen sig och ha förtroende. Dessutom blir samtalen i fikarummet bättre och i slutänden tjänar företaget på det. Det är kontentan i Lindorffs rekryteringsplan.
Läs också: Svenska banker räddades av seniora chefer under den senaste finanskrisen
– Jag har förstått att vi tänker lite annorlunda. Vi har haft vår medvetandelampa påslagen under flera år. För att vi ska få en bra grupp behöver våra medarbetare tala olika språk, ha olika livserfarenheter och olika kompetenser. Det har varit stor uppmärksamhet på att man ska anställa både kvinnor och män under en tid, men jag tror att det är större variationer mellan åldrarna än vad det är mellan könen, säger Sverigechefen Erika Rönnquist-Hoh.
Lindorffs medarbetare måste kunna bemöta alla slags kunder, ibland behövs erfarenheter som de flesta bara får med stigande ålder.
– För att vi ska få en bra grupp behöver våra medarbetare ha olika livserfarenheter. En del kompetenser tillskansar sig de flesta senare i livet. Vi tappar dynamiken om gruppen är homogen.
Läs också: Sex argument för att våga anställa seniorer
Helen Remnås är affärsutvecklingschef för rekrytering hos Experis som är inriktade på specialister och chefer. Hon hänvisar till studier som pekar mot att personer över 50 år har en större nyfikenhet att lära nytt och att de lockas av arbete med ett högre syfte. Hon hänvisar också till arbetsmarknadens kompetensbrist:
– Vi måste alla bli mer innovativa för att lösa kompetensbehoven. Vi uppmuntrar ofta arbetsgivare som kommer till oss med rekryteringsbehov att tänka till och vidga synen på vem som passar i rollen. Det kan gälla ålder och andra egenskaper. Det handlar om att diskutera den aktuella rekryteringen utifrån ett teamperspektiv, att sätta samman arbetsgrupper med varierade åldrar och anställningsformer. Det som kallas för ”blindrekrytering” fungerar.
Läs också: Rekrytera fördomsfritt
Erika Rönnquist-Hoh på Lindorff tror också att det är bra för personalens fikastunder med en erfarenhetsmässigt sammansatt grupp. Hon nämner bland annat att medarbetare kan stötta varandra då de haft svåra samtal med kunderna.
– Det är ganska troligt att en kollega har erfarenhet av något liknande, då kan man stötta varandra.
Om man jämför kompetenserna mellan seniorer och juniorer så finns det plus på båda sidor:
– Juniorer är fyllda av nya idéer, digitala innovationer och drivs av en entusiasm efter utbildningen, seniorer har erfarenheten som ett långt arbetsliv ger. Tillsammans blir det en mycket fruktsam kombination.
Bli medlem
Har du blivit åldersdiskriminerad, eller diskriminerad av andra orsaker? Som medlem i Civilekonomerna kan du få hjälp. Här kan du läsa mer om vad facket kan göra för dig som blivit åldersdiskriminerad.